Brev:
Søvn, rugbrød og dukke
16. juli 2007
Alder:
12 mdr.
Søvn, rugbrød og dukke
Hej, håber du har holdt din ferie et andet sted end det regnfulde Danmark:)
Tak for dit svar, det var rart at få sat ord på at vores livlige, udadvendte krudtugle har et stort behov for nærhed, og at det ikke er ”dårlige vaner” omkring putningen mv. vi selv har skabt. Så han er både vildbasse og en puttetrold og det give rigtig meget mening.
Har dog lidt flere spørgsmål.
Elias sover nu kun en gang. Det tog lidt tilvænning før døgnet kom til at hænge sammen, men nu går det helt godt. For at få ham til at falde i søvn, kræver det dog enten musik og gyngestol eller en lille tur i banevognen, men det er også hyggeligt. Han sover 1½ time, en gang imellem 2½.
Det lader dog til at have påvirket nattesøvnen. Han vågner hyppigere og ofte er det eneste der dur brystet. Enten vågner han et par gange i løbet af natten og får bryst eller han sover 7-8 timer og vil ikke sove mere heller ikke med amning.
Før fik han bryst til aften og enten nat eller morgen. Nu får han aften og 2 gange om natten og havregrød tidlig morgen.
Om aftenen accepterede vi, at han skulle side og falde i søvn i vores seng, men efterhånden begyndte han bare at tumle rundt. Men nu er det faktisk muligt for mig at amme ham i søvn, så det er nu sådan det foregår. Han får altså bryst 3 gange om aften/natten.
Min kæreste har et par gange taget ham om aften/natten, men Elias bliver helt ulykkelig og til sidst står de på badeværelset med fingerne under hanen og jeg må så træde til for at få ham puttet igen.
Elias forbinder sikkert brystet med den nærhed og tryghed som han har så meget brug for, men det ville være rart hvis brystet kunne erstattes af noget andet, så også faderen kan komme på banen og samtidig tænker jeg at grunden til at han vågner op og kalder om natten er fordi han ved han så får bryst. Men hvordan får vi brudt den cirkel?
Skal amningen helt stoppes og hvad skal vi sætte i stedet for, vil egentligt gerne bibeholde den ene amning. Han starter jo snart i vuggestue, kunne det tænkes at det kan have en positiv effekt på nattesøvnen og det dermed helt løser sig selv:)
Han spiser godt i tiden så det er ikke sult. Sammenlagt sover han mellem 9 og 11 time. Får han 11 timer virker han godt tilpas, men det er jo ikke meget ift. det man kan læse, men er det godt nok?
Ift. til maden har jo endnu et spørgsmål. Vores dreng piller pålægget af eller sutter det af, vi opfodrer ham til at spise det, men gør ikke noget større nummer ud af det, da han er vild med grøntsager, som egentligt er hovedbestanddelen af hans mad. Nogle forældrer praktiserer at børnene ikke får mere før rugbrødet er spist. Vi er knap så konsekvente og der ryger også lidt ned og derudover for han tykmælk med rugbrød, som han gerne spiser. Han gør det samme med kartofler og ris altså det der virkelig mætter.
Jeg tænker han gør det fordi han ikke kan lide konsistensen inde i munden og det smager ikke af nok til at det er besværet værd (kun to tænde). Eks. ryger guleroden også ud, men hurtigt ind igen fordi han kan lige smagen. Skal vi være mere Konsekvente eller bare være glade for at elias livret er grøntsager?
Et sidste spørgsmål:
Elias har den sidste tid fået et meget kærligt forhold til sin dukke og bamserne, han giver dem mad og sutteflaske, insistere på at de skal vand i koppen, han giver dem kys og knus. Førhen har han ikke interesseret sig for dem. Prøvede da han var mindre at putte ham med en bamse, men det virkede ikke. Hvis vi putter ham med en i dag, kaster han den væk og strækker armene op efter os, så det bliver nok ved legekammerater.
Når jeg ser ham lege med dem er jeg forundret over at han er i stand til at lege med dem, som han gør, er det et naturligt skidt i hans udvikling? Jeg troede nok egentligt man skulle være noget ældre for at kunne lege på en så autentisk måde.
Ser frem til dine svar
Rikke