Brev:
Søvn - både dag og nat
16. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Søvn - både dag og nat
Hej Helen
Jeg kan godt se du har svaret på mange breve der ligner dette, men jeg vil nu alligevel gerne have et råd til præcis vores problem.
Jakob bliver nu snart et år, og vi synes jo efterhånden han burde sove igennem om natten. I hvert fald så godt som. Det gør han ikke!
Han vågner meget ofte i løbet af natten, tit op til otte gange eller mere. Han er ikke ulykkelig eller noget, men klynker lidt, og tit viser det sig at han i søvne har sat sig op eller rejst sig i sengen. Vi lægger ham så forsigtigt igen, giver ham sutten og for det meste sover han så igen med det samme. Men engang imellem virker det som om han simpelthen ikke kan finde ro, og han virker frustreret og ked af, at han ikke kan sove. Jeg synes jo også det er synd at han ikke kan sove længere end en time ad gangen uden at vågne.
Vi har lige vænnet ham af med nat-flasken. Det har ikke været noget problem, han lader ikke til at savne den, og det er tydeligt at det ikke er det der gør udslaget om han vågner.
Han får stadig en flaske som det sidste inden han skal sove om aftenen.
Jeg er i tvivl om, om jeg skal ændre på hans søvnvaner om dagen? Lige nu får han gerne tre lure i løbet af dagen. Jeg ville gerne skære i hvert fald eftermiddagsluren væk, men selvom han tager 2-3 timer til middag, så er han alligevel træt igen ved 16-17 tiden. Da får han så lov til at tage en halv time/tre kvarter inden aftensmaden, og bliver så lagt i seng ca. 19.30-20.00.
Kan det være søvnen om dagen der har betydning for at han ikke sover bedre om natten? I så fald, hvordan ville en god soverutine evt. se ud?
Tak!