Svar: Søvn - både dag og nat
16. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at børn omkring 12 måneders alderen får en periode, hvor de sover mere uroligt og vågner flere gange om natten. Dette skyldes ofte at de rent motorisk har en uro og at de om dagen nu er i stand til at bevæge sig mere omkring, oplever verden som større - oplever mere og derfor også drømmer mere.
Men når det er sagt, så tænker jeg dog også at det lyder helt rigtigt at der kan være en sammenhæng imellem Jakobs afbrudte nattesøvn og hans søvnvaner om dagen.
På et tidspunkt mellem 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med en lidt længere middagslur - de går altså fra 2 lure dagligt til kun 1 lur dagligt, og Jakob får i øjeblikket 3 lure. Spørgsmålet er derfor hvad rutine der mon vil passe jer bedst.
Jeg er ikke klar over hvad tid I plejer at stå op på og hvordan dagen så forløber hos jer. Det har naturligvis noget at sige, hvad tid du putter Jakob på, hvad tider han spiser osv. når dagen skal til at have en ny rutine, hvor eftermiddagslure springes over.
Normalt så vil 2 lure ligge sådan at der er formiddagslur f.eks. mellem 9.30-10.30 og middagslur mellem kl. 13.30-15.30 Herefter vil han så kunne holde sig vågen til om aftenen, hvor han puttes i seng som vanligt.
En lur i løbet af dagen, vil normalt ligge omkring kl. 11.30/12.00 til ca 14/14.30. Igen er børn forskellige og nogle sover lidt mere end andre - derfor ca.tider.
Alt efter hvordan Jakob sover om dagen nu, så tænker jeg at du skal forsøge at se om de to lure vil være passende eller om du skal prøve at strække ham om formiddagen, så han går over til kun at få en lur dagligt. Der findes ikke nogen gylden regel om at lige præcis sådan skal det være, du er nødt til at prøve dig lidt frem og se hvad virker for jer.
En plan for dagen med to lure kunne f.eks. se således ud:
Morgen: Havregrød med mælk
Formiddag: ½ bolle med smør, lidt ost eller lign. ½ banan eller anden frisk frugt , vand af kop
Puttes til formiddagslur og sover 45 minutter til 1 time
Frokost: Tilbydes rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, kogte grøntsager i stykker, vand eller mælk af kop.
Puttes til middagslur og sover 1½-2 timer
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38 eller lignende med rugbrødsdrys, lidt frugtmos eller frisk frugt og bær, ½ bolle med lidt smør, marmelade, ost eller lignende. Vand af kop
Før aftensmad: En lille skål med lidt forskelligt grønt - ærter, majs, gulerod, avokado og lignende, vand af kop
Aftensmad: Tilbydes det samme som I andre, kød, fisk, ris, pasta, kartofler, grøntsager, sovs. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand eller mælk af kop.
Puttes til natten
Nat: Hvis tørstig gives vand
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske