Brev:
Vil ikke spise almindelig mad
16. juli 2007
Alder:
9 mdr.
Vil ikke spise almindelig mad
Kære Helen Lyng
Min datter er 9 1/2 måned. Hun bruger str. 80 og vejer 10-11 kg - har tabt sig de seneste uger. Hun vil meget nødigt spise grønsager, kød, pasta, rugbrød eller anden form for "almindelig mad". Desuden har hun ind i mellem kastet nye smagsindtryk op - og så det er ikke bare lidt gylp; alt hvad hun har i mavesækken kommer ud for fuld kraft. Særligt kartofler er hun ved at kvæles i uanset hvordan hun får dem serveret. Jeg tror jeg har prøvet alle former.
Når jeg serverer maden er hun ret uinteresseret i den, også selv om hun er sulten. Lykkes det mig at få noget i hende, sidder hun med det i munden i meget lang tid og har svært ved at få det tygget færdig og sunket.
Hun rimeligt glad for havregrød med frugtmos og nogenlunde glad for øllebrød også med frugt i. Hun sidder gerne og tygger i knækbrød eller anden (helst hvidt) brød og er ret glad for sød frugt. Banan er det helt store hit. Og hun elsker MME.
Forsøget med grønsager og rugbrød etc. har varet nogle uger. Vi var egentlig begyndt tidligere - da hun var 7-8 mdr. -, men det var nødvendigt at holde en længere pause for at øve tyggeriet, hvilket vi gjorde med div brød. Indtil for nylig har den således stået på grød med frugt 2-4 gange dagligt + div. brød + 700-900 ml. mme.
Hun sover 9-13 timer i træk hver nat og får ca 2 små-lure i løbet af dagen.
Det meste af den "almindelige" mad hun får, er "lokket" i hende uden at hun opdager det. Ofte må jeg efter et stykke tid fiske de hårdeste ting ud med en tandbørste. Det er grønsager med "seje hinder" (fx peberfrugt, ærter, majs etc. selv om det er kogt, og måske også moset, stuvet med fløde etc.)
Jeg forsøger at holde igen med mme'en, da den ikke skal tage hendes appetit. Men samtidig skal hun jo have væske. Hun er endnu ikke rigtig glad for store mængder vand i kop.
Som det ser ud nu er hendes måltider således:
Morgen: 200 ml. mme fuld opløsning
Formiddag: havregrød el. øllebrød med en moset halv banan + andet frugtmos, i alt ca. 100-150 ml. (hun styrer selv mængden). Drikker evt. en slurk vand.
Frokost: rugbrødshapser med forskelligt pålæg (smøreost, skinkesalat, leverpostej, markelsalat), fiskefrikadelle og andet. Eller rester fra aftensmaden + et par stænger skrællet agurk, vandmelon, kogt gulerod etc. Hun vælger selv og får lov til at lege alt det hun vil med maden. MEN spiser i alt kun hvad der svarer til to bidder. Drikker evt. en slurk vand.
Hvis det er varmt får hun 125 ml. vand på flaske med een måleenhed mme.
Tidlig eftermiddag: 50-100 ml. yoghurt naturel 3,5 % m. moset frisk frugt + lidt brød (blødt) med smør eller smøreost. Frugtyoghurt glider med og bollen tager hun ca. 2-3 små bidder af. Drikker evt. en slurk vand
Evt. efter ca. 30 min. får hun 200 ml mme i halv opløsning (dvs.. med kun 3 måleenheder i)
Sen eftermiddag: lidt brød, vandmelon, 1/2 banan eller andet sund "snack". Spiser næsten ingen ting. Drikker evt. en slurk vand.
Aften: Vores aftensmad, som hun ikke spiser meget af. Typisk er max. 5 teskefulde + en stang agurk og et par pastaskruer. Og det har så taget min 30 min. Fordi hun har fået så lidt slutter vi af "dessert" i form af banan og koldskål. Hun spiser ca. 1/2 banan og et par teskeer koldskål. fx. Drikker evt. en slurk vand.
Ved sengetid 200 ml. mme. Hun får vand i kop til de faste måltider (det meste ryger ved siden af)
Jeg er i tvivl om følgende:
1) Hvordan lærer jeg hende at spise andet end grød og mos etc. UDEN at spolere hendes madglæde. Hun vil ofte gerne smage en bid af hvad som helst og takker heftigt så nej til resten ved at blive ked af det eller sidde og ryste med armene foran ansigtet og skubbe alt væk og ned på gulvet og vil ned fra stolen.
2) Er det forkert at "lokke" ting i hende, fx. ved at liste mad ind når hun åbner munden for at grine?
3) Hvor lidt mad kan hun nøjes med på en dag? Er fx. 5 teskefulde nok til et aftensmåltid? Hvor længe må hun gå uden mad og drikke? Hvis hun nægter at spise rugbrød og ikke vil have andet en havregrød med frugt, kan jeg så springe måltidet helt over og vente med at forsøge give hende noget til næste måltid? Eller skal jeg finde noget erstatningmad, som jeg ved, hun kan lide, fx. banan? Og hvad hvis hun heller ikke vil have dette?
4) Er hun for ung til at opdrage madmæssigt? Ved hun fx. at hun kan få noget kendt mad, hun kan lide, hvis hun takker nej til noget ny mad?
Hun er så utrolig glad, sød, sjov, tillidsfuld og kærlig, jeg vil nødigt til at gøre mad til et problem eller gøre hele dagen til en pinsel på grund af måltiderne. Det går os lidt på nerverne og hun bliver pirlig af at være sulten og tørstig. Vi er en meget madglad famile. Vi forsøger at spise vores måltider sammen og at lade være med at fokusere for meget på hende, men hvis vi ikke tilbyder hende noget, ryger intet ned. Ofte gider hun ikke at sidde så længe ved bordet og vil gerne op af stolen efter 5-10 min.
Hun skal starte i vuggestue om 1 måned og jeg synes hun skal have lært at spise noget rigtig mad inden da.
På forhånd tak for hjælpen.
Mange venlige hilsener
Christine