Svar: Ingen appetit og hektisk
16. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til:o) Jeg er ked af at høre at mine sundhedsplejekolleger ikke helt har levet op til det du/I tilsyneladende har brug for og jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig. Jeg tænker at der er flere ting som spiller ind og jeg vil prøve at dele nogle af mine tanker med dig og så må du selv vælge til og fra.
Det første der slår mig er at du fortæller om et fødselsforløb som endte med at din dreng blev cup. Hans kortvarrige spisning, hans vægring mod at ligge i dine arme og blive båret rundt i vandretstilling - det at han foretrækker at være mest i oprejst stilling - får mig til at tænke på om han har haft ondt? En lidt hård fødsel kan godt nogle gange gøre at barnet får ondt i f.eks. nakken eller siden af halsen og det at blive lagt ned kan forstærke dette, hvis barnet lægges på den side, hvor det naturligt gør ondt. Man ved jo at cup i sig selv kan give nogle børn hovedpine...
Hvordan er hans hovedfacon? Har han problemer med lejringsbetinget skævt kranie?
Med hensyn til indtag af mad, så er der nogle børn som har rigtig svært ved at fornemme hvorvidt de er sultne eller mætte. Nogle børn kan bare spise og spise og kan slet ikke selv finde ud af at sige stop og andre børn lader sig ligesom nøjes og kan slet ikke finde ud af at sige til.
Jeres dreng lyder til at høre mest til de sidstnævnte og jeg tænker at I kan forsøge at tilbyde ham mad til mere fast tid end ud fra, hvornår I synes han viser tegn. Gå som udgangspunkt ud fra at han skal have mad ca hver 4 time. Når I begynder med skemaden, så kan det være lettere at køre efter en fast rytme og her også begynde at kigge lidt på uret. I forhold til hans alder nu, så vil det være relevant med 3 lure dagligt og derind imellem skal han så have sin mad.
Det vil sige en flaske om morgenen, sover formiddagslur, en flaske til frokost, sover middagslur, en flaske om eftermiddagen, sover lille eftermiddagslur, en flaske om aftenen, puttes til natten, en flaske sen aftenen og evt. en flaske om natten.
Nogle børn vægrer sig mod at være i arm, når de får flaske og her hjælper det nogle gange f.eks. at sætte dem i en sækkestol eller en skråstol, hvis I har det. Det er en god idé at give ham flasken lidt eleveret, så han kan sidde og kigge lidt på verden imens. for andre børn er det bedre at komme ind i et lidt mørkt lidt køligt lokale som f.eks. soveværelset, fordi de her finder roen på en anden måde.
Nogle børn har behov for at blive svøbt og pakket tæt, for at finde roen. Det kan nogle gange virke som om at det at blive holdt sammen fysisk af et svøb, hvor arme og ben ikke får lov til at spjætte - hjælper barnet til også mentalt at holde sammen på sig selv og koncentrere sig om netop det at spise og ikke verden udenom. Derfor vil det fortsat være rigtig godt, hvis I kunne prøve at svøbe jeres dreng, f.eks. når I giver ham flasken.
Små børn spjætter ofte - de har deres faldrefleks som hurtigt går igang. Med den alder jeres dreng har nu, så tænker jeg at han også naturligt skal begynde at spjætte med arme og ben. Det er vigtigt fordi han nu skal begynde at bruge sin krop og trille omkring og det kan han ikke gøre uden at bruge armen og ben. Kun ved at spjætte og bevæge dem, får han vendt sig. Og I må meget gerne hjælpe ham med at blive bevæget og trille omkring, så han får brugt sig selv fysisk - og meget gerne i vandret stilling - ikke kun sidde og stå, han skal trille.
Det vil også være rigtig godt for ham at blive vugget og gynget. Man kan købe en sansegynge, men den er forholdsvis dyr og den kræver at man har plads og et loft den kan hænge i. Det er en cirkelrund gynge, som er forholdsvis stor. Man hænger den lavt hen over gulvet og på den kan barnet så ligge og kigge på verden og når han spjætter så vugger gyngen stille og roligt. På den måde får han stimuleret sit balancecenter og får også kigget lidt på verden fra forskellige steder, netop fordi gyngen bevæger sig lidt.
Du spørger hvorfor han ikke har morgenappetit og måske hænger det sammen med at han ofte den sidste tid har fået flasken, når han har sovet. Han forbinder således ikke at få flaske med at skulle vågne op og sige til og tit så kommer den jo nok til ham uden at han har bedt om den... Det er også okay, mad skal drengen jo have:o)
Børn får nogle gange nogle vaner og rutiner, som er svære at forklare. Børn kan godt i perioder have det sådan at de helst spiser, når man endten står eller går med dem - ligge ned vil de ikke og de mærker med det samme, når man forsøger at sætte sig. Jeg tænker at der hos jer måske kan være en sammehæng imellem at han generelt ikke vil ligge i armene og måske et eller andet sted jo nok har behov derfor. Når han så får flasken, så hjælper det ham måske til at slappe lidt af og kunne gøre begge dele... lyder det skørt?
I forhold til Noahs alder, så er det som sagt helt naturligt at han begynder at bevæge sig mere og I må meget gerne støtte ham i dette. Da han er glad for at bade, kan I overveje om I skal gå til noget babysvømning, når holdene starter op igen og I kan evt. prøve at tage ham med i svømmehallens varmtvandsbassin her en dag. Det vil være godt for ham at få en fysisk træthed og dermed fysisk ro og det får han ved også at bruge sig selv. Så det handler altså også om at han skal finde roen samtidig med at han også skal bevæges.
Nu har jeg jo ikke set lille Noah, men ud fra det du fortæller, så tror jeg ikke at der er noget galt med ham, jeg tænker at det er et sammenfald af forskellige omstændigheder der gør at han har det som han har det og reagerer som han gør. Det er ikke det samme som at han er syg eller 'ikke er normal'. Som du beskriver ham idag, så tænker jeg at tiden arbejder for jer. Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre og opstår der nye spørgsmål, så skriver du bare igen:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske