Svar: Ny rytme når vores dreng starter i vuggestue
16. juli 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Pelle
Dejligt at høre at mit tidligere råd har hjulpet jer videre:o)
Er det institutionen der siger at havregrød om morgenen ikke er muligt? Det har jeg da aldrig hørt før, netop i en vuggestue, hvor flere børn spiser skemad og dermed grød, må det da være en naturlig ting at kunne tilbyde dem dette til morgenmad???
Jeg ved at nogle vuggestuer laver det klar og har det stående i en gryde til børnene som kommer om morgenen. I andre institutioner kan man som forældre selv have det med, evt. i en skål hjemme fra eller som et industrielt produkt, der skal blandes med vand - så er det jo bare et spørgsmål om at koge noget vand og hælde det i... Prøv lige at tale med institutionen om det, for hvad giver de ellers børnene at spise?
Nå, men hvis det er helt udelukket, så er det jo nok et spørgsmål om at få prioriteret tid og mad om morgenen derhjemme. Måske kan du give lidt mindre flaske kl. 6 og så stå op og tilbyde lidt havregrød kl. lidt i 7 ellers må du give ham fuld flaske og så må han spise det de nu serverer - han har jo alderen til at kunne klare andet end grød og så må det så være sådan... man kan så bare diskutere hvis behov der dækkes her, men det er jo en anden snak:o)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med en lur dagligt. Enkelte kan lidt før, men det er ikke de fleste. Jeg tænker derfor at I godt kan fortsætte formiddags og middagslur som hidtil og at I må tale med institutionen om at jeres dreng skal sove sammen med de andre, når de puttes til søvn. Der må flere som sover to gange dagligt.
I skal være opmærksomme på at han måske vil sove lidt dårligere i en periode, fordi han oplever så meget mere og skal bearbejde alle dagens oplevelser i drømme. Samtidig oplever han jo også at I begynder at forlade ham og det skal han også lige lære - at I går, men kommer tilbage igen og at det er okay.
I takt med at han vender sig til 'den nye tilværelse' så ændrer hans søvn sig også og i takt med at han bliver ældre, vil hans søvnbehov også blive anderledes og han vil stille og roligt kunne nøjes med den ene lur midt på dagen. Jeg tænker dog at vuggestuen også vil være behjælpelige med at vurdere, hvornår det er tid.
Jeg håber at hans første dag er gået godt? Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske