Svar: For meget jern? Grød 2 gange om dagen?
17. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Hej Helle
Det er dejligt at høre at din dreng er så god til at spise skemad og at det går så fint. Det lyder relevant at begynde at tilbyde ham grød 2 gange dagligt, da han spiser så stor en portion. Umiddelbart vil jeg derfor anbefale dig at du giver ham en lille dl. 2 gange dagligt i stedet for 1½ dl. en gang dagligt. Dette for fortsat at give plads til mælken, som stadig skal udgøre en rigtig stor del af hans indtag. Jeg synes derfor det er vigtigt at følge efter med en flaske, når han ikke er ældre end 4 måneder gammel - så lidt mindre grød og så følge efter med mælk og i stedet give grøden 2 gange dagligt.
Når han bliver omkring 5 måneder, så kan du skifte det andet grødmåltid ud med grøntsagsmos, så det at få skemad to gange dagligt også indbefatter at få forskellige fødevarer. Fra 6 måneders alderen skal han så til at have kød og fisk i sin grøntsagsmos og hvis det fortsat går rigtig godt med skemaden her, så kan du begynde at give ham skemad 3 gange dagligt.
En plan for dagen med to måltider skemad kan se således ud:
Morgen: Amning/Flaske
Formiddag: Amning/Flaske
Frokost: Grød efterfulgt af amning/flaske
Eftermiddag: Amning/Flaske
Aften: Grød (som senere bliver til grøntsagsmos) efterfulgt af amning/flaske
Sen aften: Amning/Flaske
Nat: Evt. Amning/Flaske
Som du kan se her, er der gjort plads til mellem 5-7 amninger/flasker ud over skemaden. Jeg skriver Amning/Flaske fordi jeg er i tvivl om, hvorvidt du er stoppet helt med amning nu eller gør begge dele?
I forhold til jernindtag, så skal du ikke være bange for at vælling, modermælkserstatning og grød giver William for meget jern. Du skal dog være opmærksom på, at han kun må få 2 flasker vælling dagligt (max 400ml) og hvis du giver modermælkserstatning, så vælg type 1, som kan gives fra fødslen.
Jeg håber at du har fået lidt klarhed. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske