Svar: Vågner altid efter 40 min.
17. juli 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Jeg er ked af at høre at du måtte opgive amningen, men det er dejligt at høre at din dreng trives godt på erstatningen. Du har også to børn at tage dig af og derfor er det rigtig vigtigt at du prioriterer din tid:o)
Det er sådan at små børn ofte skifter søvnfase netop omkring 40 minutter efter de er falder i søvn. Ofte kan man se at de ligesom giver et lille spjæt (deres mororefleks går igang), og det kender vi også fra os selv. Ligesom man er ved at falde i søvn, så spjætter man som om man er ved at falde. Vi sover videre og kommer videre i søvnen, men små børn vågner ofte meget hurtigt op, bliver forskrækkede, græder lidt og har svært ved at komme videre i søvnen.
Jeg tror det er netop dette der sker for din dreng og det er tydeligere om dagen fordi der sker mere omkring ham, han sover i forvejen lidt lettere, der er lidt mere uro osv. Når han ligger i dine arme, så sker der det, at han lige vågner op, opdager at han er det mest trygge sted på jorden, mærker din beroligende vejrtrækning osv. og så kommer han videre i søvnen. Når han ligger for sig selv, så bliver han urolig, føler sig lidt utryg og vågner derfor lidt mere op, ked af det.
Det hjælper ofte at svøbe barnet så han allerede når han ligger i din arm er svøbt og således ikke mærker at han bliver flyttet til sin egen seng eller lift. Det at være svøbt hjælper ham også til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så hans mororefleks ikke får lov til at gå så voldsomt igennem.
Ofte hjælper det også at give ham lidt mælk der hvor han vågner, altså både inden og så igen når han vågner op, fordi det hjælper ham med at finde roen og derefter så være i stand til at sove videre. Det er også en rigtig god idé at forsøge med en sut og gerne en sut på en stofble, så han ligger med en sutteklud ved ansigtet. Det at have noget ved ansigtet er dejligt og nært, lidt ligesom hvis du ammer, så det er godt at forsøge med dette.
Det vil også være en god idé at putte ham forholdsvis hurtigt, efter han har fået mad. Endten skal du sidde med ham hele tiden imens han sover eller også skal du flytte ham til egen seng så tidligt at han bliver lagt ned at sove på det tidspunkt hvor han registrerer at bliver lagt der, men samtidig er træt nok til at sove videre.
Når du lægger ham fra dig, så hold dine hænder på ham, vug ham blidt så han hele tiden fornemmer at du er der og stå lidt ved ham, så han fornemmer tyngden af dine hænder og et stille "syy".
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske