Svar: Vores søn bliver bidt
18. juli 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Line
Når små børn bider, så er det, som du skriver ofte et udtryk for at de mangler sprog. At blive bidt er en ulykkelig situation både for den der bliver bidt og for den der bider og jeg synes det er meget vigtigt at alle, både pædagoger og drengens forældre er opmærksomme på at bideriet så vidt muligt ikke fortsætter.
Der kan være rigtig mange grunde til at børn bider og en af grundende kan godt være at barnet føler sig 'trængt op i en krog". Uanset hvad grunden er, så skal barnet naturligvis altid have at vide at han ikke må og derfor er det en pædagogisk opgave at forsøge at undgå at barnet bider og hvis det sker, så forklare barnet at man bliver vred, at det gør ondt osv. Det er vigtigt at hjælpe ham med at sætte ord på, hvad det gør ved de andre børn, når han bider dem.
At bide, vil som regel vække mere vrede hos den voksne end andre handlinger gør og derfor er der desværre en risiko for at netop denne handling bliver et fastlåst mønster for barnet. Når den voksne skælder ud, får barnet skyldfølelse og det kan gøre det sværere for barnet at styre sig og derved kan problemet blive forstærket.
Man kan sige at barnets adfærd med at bide bliver forstærket af forventninger og irettesættelser. Derfor drejer det sig et eller andet sted om at tage det roligt og flytte barnet væk. Det skal dog også siges at børn nogle gange bider uden at man kan se nogen større grund dertil.
Jeg tænker at du allerede nu har gjort meget opmærksom på at du finder det uacceptabelt at David skal bides flere gange - det foregår jo tilsyneladende meget hyppigt og også på andre børn. Det er altid uheldigt at 'overfuse' en pædagog, men jeg kan godt forstå at du kommer til det. Det bedste du kan gøre er dog at bede om en samtale, hvor du sammen med lederen af institutionen må tale om, hvad tanker de gør sig og hvordan de kan forsøge at undgå det der sker. Jeg synes det lyder helt relevant at det bliver taget op på et personalemøde.
Nu er jeg jo ikke pædagog og ved ikke hvordan reglerne er omkring situationer som dette. Jeg tænker dog at man altid kommer længst ved at tale om tingene og finde løsninger som alle kan leve med.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske