Brev:
Grød og hvor meget amning?
18. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Grød og hvor meget amning?
Hej igen og tak for svar på mit forrige spørgsmål :-)
Min datter på 7½ mnd. får grød om morgenen. Jeg skifter mellem almindelig havregrød og en der hedder "Babygrød" fra URTEKRAM. I denne "Babygrød" er der noget der hedder F.O.S (opløselige fibre fra sukkerroer). Ved du hvad dette er? Er det bare "fine" ord for sukker? Jeg vil nemlig nødig give hende noget med sukker i. Hun er meget glad for den, men jeg vil ikke fortsætte hvis dette F.O.S egentlig er alm sukker.
Jeg har fået den almindelige pjece fra min sundhedsplejerske, om mad til baby. I denne står der at man kan lave grøden på mme eller mm. Jeg laver den på mme og gør sådan: Tager 1 dl mme og blander med 1 dl vand, putter grød i. Derefter koger jeg det hele sammen i nogle minutter.
Mit spørgsmål er så: jeg har hørt noget om at mme ikke må koge? Er det rigtig? Har hørt at det så mister vitaminer og at der sker noget med proteinerne så baby får ondt i maven? Jeg blander jo bare det hele sammen og koger...??
Hvordan kan man ellers lave grøden?
Min datter får tre måltider pr dag:
-Grød om morgenen med frugtmos,
-Rugbrød m pålæg og noget blandet moset avocado og banan e.l til frokost
-Grønsagsmos blandet med 50 ml mme til aften.
Tilbydes vand af kop til disse måltider, men er ikke så god til det endnu, så der bliver kun til ca 5-6 slurke pr. gang.
Ellers ammer jeg 4 gange om dagen. Tidlig morgen, efter frokost, eftermiddag og inden sengetid. Ammer ikke om natten.
Er dette for få amninger eller er det ok ift hendes alder?
Hvornår kan jeg skifte ud eftermiddagsamningen med noget fast føde (min datter er meget godt til at spise fast føde og derfor vil jeg høre om det er bedst med et fjerde måltid eller om jeg stadig skal amme der)? eller skal jeg bare se det lidt an på hende?
Hvornår kan man skifte ud mme i grød og mos med bare vand eller evt sødmælk? Ikke fordi jeg gerne vil stoppe med det, men er bare nysgerrig...:-)
Med venlig hilsen
Ellinor