Svar: Grød og hvor meget amning?
18. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Ellinor
Jeg vil tro at FOS står for frukto-oligosakkarid, som udvindes af jordskokker, men jeg tør ikke svare på det og tænker at du bør spørge producenten.
Med hensyn til grød og opskrifter, så anbefaler man normalt følgende tre måder:
1.
Opskrift på risgrød med vand og mme:
½ dl. rismel, majsmel eller hvad du nu bruger
1½ dl koldt vand
1 tsk fedtstof
½ dl. modermælkserstatning
Rismel og vand piskes i lille gryde, bringes i kog og koger ved svag varme i 2-3 minutter. Sluk for varmen, rør fedtstof og mælk i.
2.
Opskrift med drikkeklar modermælkserstatning:
½ dl rismel eller majsmel, afhængigt af hvor tyk grøden skal være
2 dl drikkeklar modermælkserstatning
Intet fedtstof
Pisk melet med drikkeklar modermælkserstatning i en lille gryde, bring i kog og kog ved svag varme i 2-3 minutter, tag af varmen og afkøl inden servering. Hvis grøden er for tyk tilsættes ekstra drikkeklar mme
3.
Opskrift med pulverbaseret modermælkserstatning:
½ dl. rismel eller majsmel, afhængig af hvor tyk grøden skal være
2 dl. koldt vand
Modermælkserstatnings-pulver svarende til 1½ dl. vand
Intet fedtstof
Mel og vand piskes sammen og grøden koger ved svag varme i 2-3 minutter, tages af varmen, afkøler lidt og der tilsættes den mængde mme-pulver som svarer til 1½ dl. vand. Grøden piskes sammen. Hvis grøden er for tyk kan tilsættes et par spsk. kogende vand.
I forhold til tab af vitaminer, når man koger modermælkserstatning i forbindelse med madlavning så skriver sundhedsstyrelsen: "Selvom der sker tab af vitaminer, når grøden koges med modermælk eller modermælkserstatning, er dette uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer i barnets mad i øvrigt".
Dette citat samt opskrifter er fra bogen "Mad til spædbørn og småbørn" som du kan købe for ca 65 kr på apoteket.
Med hensyn til amning, så lyder 4 amninger dagligt meget passende i forhold til at din datter er 7 måneder gammel. Omkring 8 måneders alderen kan du begynde at nedtrappe til 3 gange dagligt og i 9-10 måneders alderen nedtrappe yderligere til 2 daglige amninger.
Først efter 9 måneders alderen bør komælk udgøre en større del af barnets indtag og jeg tænker at det derudover er vigtigt at du fortsat ammer eller giver modermælkserstatning helt frem til et år. Hvis du laver grød og mos specielt til din datter, så vil det være fint at bruge mme i dette, men ellers skal hun jo stille og roligt i gang med familiemaden og her skal du lave maden med sødmælk, så I alle kan spise det samme. Hun må således gerne få lidt sovs og ligende af jeres mad.
En plan for et barn på 8 måneder med 3 amninger kan se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Havregrød, øllebrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med tilbehør af grøntsagsmos med kød og fisk, forsøge så småt med lidt rester fra aftensmaden, dvs. f.eks. godt kogte pastaskruer og måske lidt frikadelle eller lignende. Jo nærmere de 9 måneder jo mere af det. Vand af kop
Evt. Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion grød, evt. med lidt frugtmos, frisk frugt ½ banan eller lignende, sidde med lidt brødskorper - ½ bolle med smør eller lignende. Vand af kop
Aften: Aftensmad som I spiser, ris, pasta, kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry osv. Kød/fisk, grøntsager. Vand af kop, evt. lidt frugtmos med mælk på til dessert.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Evt. ammes
Nat: Vand hvis tørstig
Vær opmærksom på at det også er en god idé at begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød.
Jeg håber at ovenstående giver dig et overblik over hvordan fremtiden kan se ud sådan rent madmæssigt. Du er lige nu i en overgang, hvor du må forsøge dig lidt frem. Som sagt er de 4 amninger indtilvidere passende:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske