Brev:
Vil ikke sove om dagen og vil ikke bruge sut
18. juli 2007
Alder:
5 mdr.
Vil ikke sove om dagen og vil ikke bruge sut
Hej Helen
Jeg har en dejligt glad datter, Sofie på 5 måneder. Hun var en stor pige ved fødslen på 4900 gr. I dag vejer hun 7,5 kg.
I løbet af den første uge sov hun igennem, dvs. jeg var ikke oppe og give hende mad. Det gør hun stadigvæk (7-9-13). Hendes søster på 3,5 år var ligeledes da hun var lille, så vi har bare været superheldige med fri for alt det "natteroderi"
I dag kommer hun i seng kl. 22,
Vågner kl. ca. 7-8. Amming
Omkring kl. 9,30 begynder hun at blive småtræt, hvorefter jeg ammer hende igen. Hun falder i søvn hos mig hvorefter jeg ligger hende ud i barnevognen. For det meste siger det "pling", vågen og vil ikke sove. Hvis jeg triller med barnevognen, vil hun slet ikke sove, så det er lidt frustrende.
Jeg kan højst være ude at gå eller ude at handle med hende i max 1 time, før hun bliver mere hysterisk. Hvis vi er hjemme leger jeg selvfølgelg med hende.
Hvis jeg en sjældent gang får hende til at sove, sover hun max 1 time-1½., det er så fint!
Kl. ca. 12 ammer jeg hende igen, hvorefter hun igen falder lidt i søvn, hvis hun ikke har sovet tidligere. (generelt når hun falder i søvn ved mit bryst, sover hun 15 min. og når jeg prøver at lægge hun ud, vågner hun med det samme, og tit er hun frisk)
kl. 14-15 tiden bliver hun ammet igen. Hvis hun ikke har sovet tidligere, kan jeg somme tider få hende til at sove, hvis hun nærmest bliver lagt ned direkte fra brystet..........rigtig dårlig vane. På dette tidpunkt på dagen skal vi hente søster i børnehave, så når jeg triller med hende, vågner hun igen.
kl. ca 17-18, amning
Derefter ca. 3-4 amning inden sovetid. Ved denne tid er hun rigtig træt og krævende, da hun er overtræt og vil ikke rigtig overgi sig før kl. 22,00. Jeg har prøvet at lægge hende noget før nogle dage, men ak nej.
Mit spørgsmål er nu, får hun nok søvn i løbet af dagen??
Mit største problem med at hun er svært ved at få til at sove er at hun nægter at bruge sut. Vi har forsøgt lige fra starten men hun har aldrig været god til det. Nu synes jeg at det er blevet værre. Hun spytter den ud med tungen. Jeg prøver alt for at hun skal blive dus med den. Giver den til hende, hvorefter hun griber efter den med hånden og studere den og prøver at få den ind i munden, men sutte.. nej.
Jeg tror at hvis hun vil bruge sut, tror jeg generelt også at det vil blive nemmere at få hende til at sove.
Har du nogle gode råd til at få hende til at bruge sut eller hvordan skal man ellers gøre. Hendes søster brugte sut, og vil også gerne sove om for og eftermiddagen i op til 3-4 timer, så denne situation er helt ny, som vi ikke rigtig ved hvordan vi skal stille op med. Hun ligger med en sutteklud, men jeg synes ikke rigtig at hun bruger den.
Vi er inden for de sidste par dage begyndt at introducere hende for grød, som selvfølgelig er en ny ting som hun skal vende sig til.
Min egen sundhedsplejerske siger at så længe jeg har mælk nok og hun ikke beder om det om natten, skal jeg fortsætte indtil 6 måneder. ( eg må åbentbart have en god mælk, siden at der ingen af børnene som har krævet mad om natten). Dog er vi som sagt begyndt så småt.
Ellers er hun en glad og mild pige, som der er gang i, og som elsker at følge sin søster når hun laver numre og snakker til hende.
Håber ikke at spørgsmålene er alt forvirrende, men jeg prøver at beskrive hverdagen nogenlunde, og det er 1 gang jeg skriver til dig.
Håber at du kan hjælpe mig
Med venlig hilsen
Marianne