Svar: Vil ikke sove om aftenen og natten
19. juli 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Der er ganske givet en sammenhæng imellem det faktum at din datter sover sent og således også står meget sent op. Det betyder at dagens lure generelt bliver flyttet, hun sover generelt for sent og derfor kan du ikke få hende i seng om aftenen. Du har lange morgener og formiddage uden barn, men tilgengæld er hun så på hele aftenen.
For at ændre dette mønster er det således nødvendigt at du forsøger at vække hende om morgenen, så hun kommer op, kan få en formiddagslur, kommer op igen og kan få en middagslur. De fleste børn vil have behov for også at powernappe lidt om eftermiddagen når de er 5 måneder gamle, men vil omkring 6 måneders alderen kunne undvære den sene lur. Du må således se hvad tiden bringer og hvad din datter vil have behov for.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 6: Flaske
Morgen 8: Stå op, blive skiftet, få rent tøj osv.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover 1-1½ time
Frokost 12: Forsøge med lidt skemad, begynde med grød af ris, majs eller hirse, lidt vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 og må her sove et par timer
Eftermiddag 15-16: Flaske
Powernapper måske 20-30 minutter
Aften 18: Begynde med lidt grøntsagsmos her og ellers give flaske
Puttes til natten ca kl. 20-21 med flaske
Sen aften/nat: Evt. Flaske
Når I putter jeres datter, så sker der ikke noget ved at hun triller om på maven, når hun er så mobil som hun er, så er det fint at lade hende forsøge at lægge sig i den stilling, hvor hun bedst finder roen. Når I så selv går i seng, så kan I vende hende tilbage til ryggen, men ellers må hun gerne ligge og dreje sig omkring.
Håber at ovenstående hjælper diglidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske