Svar: Madplan - 7 mdr.
19. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Renata
I er lige midt i en overgangsperiode nu, hvor Victoria begynder at kunne blive tilbudt lidt mere rigtig mad, som f.eks. rugbrødshapsere, pastaskruer og lignende og går fra at få normalt 4 flasker dagligt til kun 3 flasker dagligt. Vicotria vil ikke kunne klare sig med mad i stykker alene, men vil have behov for grød og mos ved siden af. Samtidig udgør modermælkserstatning fortsat en del af hendes indtag og det er vigtigt at hun ikke få mere komælk og komælksprodukter end modermælkserstatning, så længe hun ikke er ældre end hun her.
Først efter 9 måneders alderen kan hun begynde med mere komælk, men hun vil fortsat have behov for sin erstatning frem til hun er 12 måneder gammel. Gennem sin erstatning (og vælling tæller med) få hun også dækket sit jernbehov.
En plan for dagen, som passer til ca 8 måneder kunne se således ud:
Morgen 6.30: Flaske
Formiddag 9: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her en lille times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød og fisk og ved siden af forsøges så med lidt rugbrødshapsere. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg, ligesåvel som anden smørbar pålæg. I takt med at hun bliver bedre og bedre til at tygge kan hun få mere rugbrød og mindre grøntsagsmos. Giv vand af kop til.
Puttes til middagslur kl ca 13, må gerne sove 1½-2 timer
Eftermiddag 15-16: Flaske og hvis hun ikke vil dette, så forsøg med ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt (frisk eller mos), vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og stille og roligt mere og mere af jeres mad, ris, pasta, kødsovs, millionbøf, frikadelle osv. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 20
Sen aften 23: Flaske, hvis hun ikke har drukket mælk om eftermiddagen, sen aften vil hun sandsynligvis kunne tage den mere eller mindre i søvne og mælken er som sagt stadig vigtig.
Det er som sagt vigtigt at hun ikke får for meget komælk, så længe hun ikke er ældre. Du må godt give hende lidt neutral sødmælks-yoghurt, hvor du selv kommer frugtmos i, men du skal sikre dig at mængden af komælk og komælksprodukter ikke overstiger hendes indtag af modermælkserstatning.
Jeg synes hun er for lille til at få saftevand og juice, mælken er fortsat hendes vigtigste indtag og derudover kan hun drikke vand, som er den bedste og sundeste tørstslukker. Hvis du synes at vandet skal smage af noget kan du komme lidt citron eller appelsinskiver i.
Jeg synes ikke hun som udgangspunkt skal vendes af med morgenflasken, hvis hun tager denne uden problemer. Det er vigtigt at hun som minimum får 2 flasker mme dagligt så længe hun er under 12 måneder og det er som regel dækket ved at få flaske morgen og aften. Havregrøden kan hun få som sen morgenmad, inden formiddagsluren
Victoria kan fint drikke af en almindelig lille kop eller snapseglas. Hvad mener du helt præcist med drikkekop - mener du en tudkop? I princippet er der ikke grund til at lære hende at drikke af tud, da hun får flaske er det godt med den og så lære at drikke af en rigtig kop eller glas ved siden af. Når I er på tur kan du med fordel købe en kildevandsflaske - de findes også med tud og så give hende vandet derfra.
Rigtig meget held og lykke, håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske