Brev:
Kost - 16 mdr.
19. juli 2007
Alder:
16 mdr.
Kost - 16 mdr.
Hej Helen
Vores dreng på knap 16 mdr. har generelt en rigtig god appetit. Er dog i tvivl om han får det han skal...mest mht. grøntsager, mælk og "det vi spiser". Endvidere har vi en træls aftensmad-oplevelse næsten hver aften...hvad gør vi forkert?
Sådan ser hans kost typisk ud i løbet af en dag:
Morgenmad: havregrød med 1 lille most banan i + vand
Formiddag: bolle eller lign. hos dagplejeren
Frokost: 1-2 skiver rugbrød med pålæg + et lille glas vand eller mælk.
Eftermiddag: 1-2 stk frugt
AFTENSMAD: Vi starter ALTID med at servere det samme vi får for ham. Eks. kartofler, brocoli og kød i mundrette bidder (+evt. lidt sauce). Han nægter at blive "madet" længere...han VIL selv. Vender hovedet væk hvis vi prøver. (om morgenen er det dog ok at vi giver han havregrøden med ske).
Han prøvesmager gerne maden, men det ender næsten altid med at han leger med den i stedet og rækker ud efter det, der er på vores tallerkner (som er det samme!) Hvis han får lov til at gøre det på sin måde, ryger der ikke ret meget ned. Ofte får han afslutningsvis en skive rugbrød (som han gerne spiser), så vi er sikre på at han er mæt nok til natten. Er det forkert?
Er vi ude at spise går det tit anderledes...mærkeligt nok. Der er det som om, han er meget optaget af de nye omgivelser og bare spiser hvad der står foran ham.
Inden sovetid får han en flaske med 160 ml. letmælk.
Håber du kan guide os lidt.
Venlig hilsen
Anne