Brev:
Meget urolige nætter og kun lidt mad
19. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Meget urolige nætter og kun lidt mad
Kære Helen
Vores dreng er nu 7 måneder. Hans søvnrutiner har siden han blev født været ret svingende. Lige nu er den helt gal, og det går ikke den rigtige vej.
Vores dreng vågner mellem 5 og 10 gange i løbet af natten. Ofte når den af os, der har 'tjansen' knap at falde i søvn før om morgenen. Han er ikke voldsomt ulykkelig. Han vågner og klynker, hvorpå vi plejer at reagere. Lader vi ham ligge lidt bliver klynkeriet hurtigt til rigtig gråd. Oftest skal han blot have sutten og vendes om på siden. Så sover han videre. - Men ikke ret længe.
Det er hans far, der har haft barslen, de sidste par måneder, og nu er det så min tur igen et par måneder inden han skal ud at passes. Det er dog ikke mit indtryk at vores omrokeringer har at gøre med natteuroen. Vi er begge meget om ham, og han er en utroligt nem og glad dreng om dagen. Om dagen sover han rigtigt fint i sin barnevogn. Typisk 2-3 gange om dagen af 1-3 timers varighed, og meget stabilt.
Den sidste uges tid har han ikke spist så godt. Nogle måltider går det ok, andre vil han næsten intet have og opfører sig som om han er ’sur på skeen’. Fx vil han hellere selv sidde og fange små bidder med fingrene og allerhelst vil han have flasken (dog nægter han kold mælk, den skal være lunet).
Han har ikke fået ret meget flaske tidligere. Han blev ammet fuldt indtil han var godt 4 måneder. Da begyndte han at få skemad, hvilket gik fint. Siden har i løbet af dagen fået 2-3 måltider skemad + 2-3 x amning + 1 flaske mme/vælling/sødmælk.
Den sidste uges tid har vi dog skruet en del op for flasken (både dag og nat, i alt får han nok 3-4 x 200 ml væske med flasken) i et forsøg på at få ham ’fyldt op’ og fordi han virker tørstig. Han vil altid gerne have flasken, så længe den er lunet. Derimod er det svært at få ham til at drikke af en kop. Han vil gerne koppen, synes det er sjovt at sidde og slubre lidt, men han får ikke drukket ret meget. Det er lige meget om det er med eller uden tud og om det er koldt eller lunet.
Han har altid været en stor dreng (vejede 11 kg, da han var 5 måneder). Han er stadig stor (og glad) men ikke længere helt så rund. Jeg ved ikke præcist hvad han vejer i dag.
Han har tendens til hård mave. Nogle gange slås han en del med at komme af med afføring, som tit er hård og knoldet. Men det er ikke så slemt, at han får egentligt forstoppelse.
Vi stoppede med natamning for 5 uger siden (min mand tog sig af ham, mens jeg sov på et andet værelse, og det gik fint, næsten af sig selv). Herefter gik nattesøvnen fint de første par uger. Siden har nætterne været rigtigt rodede og som sagt går det pt. kun den forkerte vej.
Jeg er meget i tvivl, hvorvidt det har at gøre med sult/tørst. Nogle gange tilbyder vi ham en flaske (kamillete/vælling/sødmælk), når han vågner om natten. Som oftest drikker han den med velbehag (200 ml) og han synes at finde ro ved den og falder hurtigt i søvn derpå. Men han virker ikke desperat sulten (flyver ikke i flasken) og roen holder kun en times tid. Hvis jeg ammer ham er situationen den samme.
Vi har forsøgt lidt af hvert. I starten holdt vi ved, at han ikke skulle have flaske om natten, men er siden blødt meget op. Vi har begge forsøgt at have ham, min mor har haft ham en nat, han har sovet med/uden sin bror i værelset. Han sov i starten i vuggen, vi har prøvet barnevognen, og nu ligger han i tremmeseng. Intet af det gør tilsyneladende nogen forskel. Han er som sagt ikke dybt ulykkelig, vi vandrer ikke rundt i timer for at få ham til ro igen, vi kan godt få ham til ro, ofte blot ved at vende ham om på siden og give ham sutten, nogle gange skal han rokkes lidt og enkelte gange op på armen. Vi vågner bare rigtigt rigtigt mange gange.
Kan det være maven? Halsen? Sult/tørst? Eller bare dårlig vane? Vi har to dejlige drenge og har ofte stået med natteuro, men jeg synes aldrig vi har været så meget i vildrede omkring, hvad det drejede sig om, og har derfor svært ved at vurdere, hvad vi kan gøre?
Vi håber du kan hjælpe lidt på vej!
Hilsen,
os