Svar: Meget urolige nætter og kun lidt mad
19. juli 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Der er en ting der slår mig. I skriver at jeres dreng nu ammes og derudover får 3-4 flasker dagligt - det lyder umiddelbart som rigtig meget mælk og jeg tænker at det naturligt tager lysten og interessen for anden mad. Selvom du måske har trappet amningen ned i takt med at han nu er sat op i flasker, så tænker jeg at I skal være meget opmærksomme på, hvad han indtager af mælk og på hvilke tidspunkter af døgnet.
Alt for meget mælk, også i løbet af natten, giver faktisk ofte tarmene uro - mælken skal jo nebrydes og det giver uro i maven. Det er måske derfor jeres dreng vågner så tit. Når små børn har uro i maven, så begynder de at søge og virke mere sultne. Det gør de fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og det hjælper med at få maden videre i systemet og dermed kommer der mere ro i tarmene. Når I så fylder på med ekstra mælk, så skaber I atter uro i tarmene og problemet fortsætter.
I stedet for at blive ved med at fylde mælk i maven, kan det så hjælpe at give en sut og hvis dette ikke er nok, forsøge med lidt vand, evt. lidt kogt vand, da tarmene ikke skal arbejde på samme måde for at nedbryde dette.
Samtidig så er jeres dreng ved at være i en alder, hvor han gerne selv vil deltage, gerne vil spise selv, sidde med mad i hånden. Han kan godt sidde med brødskorper og lignende - det er helt fint og måske kan han så småt begynde med en gaffel. Der er enkelte børn som faktisk mestrer dette i en alder af 7-8 måneder, de fleste er dog lidt ældre.
I må også godt prøve at tænke lidt i mad i stykker, måske lidt rugbrødshapsere, men fortsat i det små. Han skal stadig have grøntsagsmos og grød og det er den form for mad som skal mætte ham. Han er en stor dreng og han er sulten, så det er vigtigt at han får noget med ske som mætter ham rigtigt og som ligger godt i maven. For at dette skal lykkes skal mælkeindtaget altså nedsættes betydeligt.
Normalt vil det være sådan at 4 amninger/flasker er passende i 7 måneders alderen og i 8 måneders alderen nedsættes til 3 amninger/flasker dagligt. I 9-10 måneders alderen nedsættes yderligere til 2 flasker som vil være fint frem mod 12 måneders alderen. På dette tidspunkt kan der i stedet for flaske/amning gives en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen.
En plan for dagen til en dreng på 7-8 måneder kunne se således ud:
Morgen: Amning/flaske
Formiddag: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Hvis I spiser sammen, så giv ham brødskorper eller lignende, som han selv kan sidde lidt med
Puttes til formiddagslur (uden amning)
Frokost: Grøntsagsmos med kød og fisk og så småt begynde at få lidt rugbrødshapsere ved siden af. Vand af kop.
Evt. amning/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: En lille portion grød, evt. lidt frisk frugt som ½ banan eller lignende, vand af kop. Du kan også vælge at amme eller give flaske på dette tidspunkt, men så skal du springe amningen/flasken over før middagsluren
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere af jeres mad, forsøge med lidt pasta, kødsovs, ris, boller i karry, frikadelle osv. Vand af kop
Ammes/flaske og puttes til natten
Sen aften: Evt. amning/flaske. Nogen vælger at give ekstra mælk her fordi det giver lidt ro for alle at vide at han er fyldt godt op kl. 23 og således burde kunne klare sig til næste morgen. I givet fald vil det så være godt at du f.eks. vælger at give flaske eller amme: Morgen, eftermiddag, aften og sen aften og når han bliver 8-9 måneder så nedtrappe til: Morgen, aften og sen aften.
Du skal naturligvis være opmærksom op at han måske har ondt for tænder eller andet som generer ham i øjeblikket, men jeg tænker generelt at ovenstående burde hjælpe jer alle lidt videre.
Jeg tænker forøvrigt også om I er flyttet, så hans natlige uro også hænger sammen med nye soverutiner?
Tilsidst vil jeg lige sige at når I giver flaske, så skal han have modermælkserstatning i flasken - ikke sødmælk. Da han ikke er ældre end han er, så er det vigtigt at han ikke får for meget komælk. Dertil kommer også at mælken fortsat bør være lunet, når han får det i flaske, det er jo forholdsvis store mængder:o) I skal regne med at han drikker mellem 500-700ml mælk og ikke mere.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske