Svar: Modermælkserstatning - 5 mdr.
19. juli 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Karin
Da du har født Anna på terminsdagen så burde der umiddelbart ikke være problemer med at give hende grøn allomin. Det produkt anbefales nemlig ikke til børn født før 37 uge på grund af citronsyren, men kan meget fint bruges til børn som er født til termin. Grøn allomin er et fuldgyldigt produkt og det betyder at hun i princippet kan leve af det alene, ligesåvel som hvis du gav blå allomin 1. Da hun er glad for den grønne, smagen osv, så tænker jeg at der umiddelbart ikke er grund til at skifte til noget andet og da hun ved siden af også har behov for laktulose, så tænker jeg at det lyder relevant at give hende det.
At hendes afføring ser mærkelig ud i farven, tænker jeg umiddelbart hænger sammen med at hun nu er begyndt med skemaden og får både mos og mælk. Det du ser i bleen er altså maden der gå igennem systemet og det kommer så nærmest ud i etaper - det kan man godt se hos børn. Nogle gange kan man også se laktulosen komme ud som en lidt slimet klat.
Det du skal være opmærksom er naturligvis hvis du synes noget virker meget anderledes, hvis du oplever at afføringen har en usædvanlig lugt, hvis du synes det ser ud som om at der kunne være blod i, hvis du oplever den meget slimet osv.
Jeg kan se at du giver grøntsagsmos to gange dagligt og jeg vil foreslå dig at udskifte det ene grøntsagsmåltid med grød. Giv hende grød til middag - det kan være ris, majs, hirse eller boghvedegrød og evt. med lidt frugtmos på og i takt med at hun nærmer sig de 6 måneder kan du give hende havregrød, øllebrød eller lignende.
Grød er godt til at holde maven igang og det er vigtigt at hun sikres et varieret indtag, det gør du bedst ved at tilbyde både grød og mos. Sammen med dette kan du give hende vand at drikke:o)
Giv hende også gerne andre grøntsager end kartoffel, du kan lave mos af de grøntsager som I selv spiser - gulerod, blomkål, broccoli, squash osv. Kog det, blend det med lidt af kogevandet, tilsæt modermælkserstatning og lidt fedtstof.
Planen i løbet af dagen ser ellers fin ud og vælling tæller med i mælkeregnskabet. Du må godt forsøge med en flaske vælling om aftenen, nogle oplever effekt og andre gør ikke. Hun bør dog ikke få mere end 2 flasker vælling dagligt og jeg tænker at det er bedre at give hende grød i løbet af dagen.
En plan kunne se således ud:
Morgen kl 8: Flaske med mme
Middag kl 11: Grød med frugtmos, vand af kop
Eftermiddag kl 15.30: Flaske med mme
Aften kl 18: Grøntsagsmos lavet af forskellige grøntsager, vand af kop
Før putning kl 20 en flaske mme
Sen aften 23: en flaske med mme eller vælling når du går i seng ved 23 tiden
Nat mellem 3 og 4: en flaske mme
De fleste børn skal være 6 måneder inden de er i stand til at tage en mængde mad om dagen som gør at de kan sove mellem kl. 24 og 06 uden mad, men mon ikke det snart vil lykkes for jer også :o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske