Svar: Spiser næsten ingenting - 18 mdr.
20. juli 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Amanda
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, når din dreng pludselig ændrer adfærd omkring mad. Jeg tænker dog at der her må være tale om en fase og at han nok begynder at spise igen.
Du skal naturligvis være opmærksom på om han kan have ondt for tænder - måske er der et par store kindtænder på vej, som gør at han ikke har lyst til noget mad i munden. Sørg også for at han få væske nok, så han ikke mangler dette.
Ellers drejer det sig om at han så vidt muligt skal tilbydes det I andre spiser og er der noget du ved han er særligt glad for, så giv ham også det. Bare så længe han får noget der er sundt og nærende, så er det i orden.
På samme måde som du er bevidst om hans indtag af mælk, skal du også være bevidst om hans indtag af sukker. Det er en dårlig idé at give ham f.eks. saftevand, som kan hæve hans blodsukker og dermed fjerne appetitten.
Du må se om det samme vil gøre sig gældende i dagplejen, når han begynder igen der efter ferien eller om appetitten så kommer igen. Hvis det fortsætter så må du få lægen til at kigge på ham og vurdere om han skal undersøges nærmere.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske