Svar: Søvnproblemer - 4 mdr.
20. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Susanne
Tillykke med 4 måneders dagen:o)
Små børn skifter ofte søvnfase mellem 30-60 minutter efter at de er falde i søvn og jeg tænker at det netop der der, der sker, når du putter din datter. Endten skal du sidde med hende så længe at du har hende på armen til hun sover dybt og først der kan du flytte hende, eller også skal du flytte hende så hurtigt så muligt, så hun oplever at hun flyttes i liften og der skifter søvnfase.
Det vil være rigtig godt, hvis du således forholdsvis hurtigt efter amning kan forsøge at lægge hende fra dig. Det er vigtigt at hun er svøbt i dynen når du flytter hende. Hun må godt lige slå øjnene op og opleve at hun bliver flyttet og så falde i søvn efterfølgende. Læg din hånd på hende, så hun mærker at du er der, vug hende blidt imens hun ligger svøbt i liften.
Du kan også gøre det at du lægger dig med hende og ammer hende, måske dit andet barn vil synes det er hyggeligt, hvis I alle 3 ligger sammen i sengen. Så kan du ligge og amme og når lillesøster bliver træt og mæt slipper brystet, så behøver du ikke flytte hende, men kan lade hende sove på sengen. Til gengæld kan du så flytte dig selv væk fra hende og i stedet lægge en dyne eller lignende, så hun mærker trygheden og samtidig ikke risikerer at trille ned fra sengen.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske