Svar: Hjælp til at falde i søvn selv
20. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
Jeg forstår godt at det er et stort ønske at I forældre kan sove uden barn i sengen - da I sover meget bedre på denne måde. Det lyder dog som om at I i øjeblikket har en rigtig tryghedssøgende lille pige, som sover godt, hvis I er der og putter med hende, men som bliver dybt ulykkelig, hvis I putter hende i egen seng.
For at få brudt dette mønster så tænker jeg at I måske skulle forsøge at give hende den tryghed hun beder om. Da det virker at lade hende falde i søvn i jeres seng, med jer ved siden af sig og hun så lægger sig til at sove med det samme, så tænker jeg: Fred være med det, gør det i en periode, få gjort hende tryg og forsøg så igen.
Hvis I putter hende på den måde omkring kl. 20 eller hvornår hun nu puttes, så lad hende falde i søvn, så hun sover tungt og så vent en time eller to med at flytte hende - flyt hende evt. først når I selv går i seng - det afhænger lidt af hvornår I fornemmer at hun skifter søvnfase. Berolig hende med jeres stemme, "Mor er lige her" og gentag de beroligende ord, som I plejer at bruge, når hun puttes og se om hun så ikke accepterer at blive flyttet tilbage.
Ellers tænker jeg at metoden må være at være hos hende, evt. sidde og holde hende i hånden imens hun ligger i sin seng. At bruge 15 minutter på dette kan være givet rigtig godt ud, mod at have en grædende pige som man så render ind til i en time. Pas på ikke at gøre putteritualet for langt, det kan være meget at synge 3 sange... måske skal sangen være den samme (så skal hun kun forholde sig til en ting) og så skal hun ligge og lukke øjnene og I synger imens hun holdes i hånd. Eller I kan læse en bog (den monotome lyd af jeres stemme vil måske hjælpe). Igen skal hun ligge stille og slappe af.
Hvis hun ikke mestrer at ligge ned og lytte og lade roen komme over sig, så kan I prøve at tage strygetøj eller lignende med op på værelset. Så kan I få noget praktisk fra hånden, er til stede i rummet og giver tryghed, beroligende ord "mor er lige her, læg dig ned og putte" eller hvad I nu vil sige, og kan på den måde være til stede, være konsekvente omkring det at hun skal sove, men samtidig ikke sidde hos hende og ikke opfordre til underholdning.
I skriver ikke hvor meget hun sover om dagen, men det er naturligvis også en faktor I skal have med. De fleste børn vil mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en lur dagligt, nogle lidt tidligere og måske I skal til at skrue lidt ned for middagslurene...
Jeg synes ikke du skal se pasningen som et problem, måske det hele løser sig af sig selv. Den der skal passe vil jo også kunne lægge sig med hende, når hun skal sove og tingene behøver ikke blive en magtkamp. Fortæl vedkommende at sundhedsplejersken har sagt at jeres datter i øjeblikket gennemgår en fase hvor hun har rigtig meget behov for tryghed. Det søger hun især når hun skal sove og at det er vigtigt at de derfor er der for hende.
I skriver at jeres datter kravler og i øjeblikket er meget nysgerrig på livet, netop derfor er det ikke spor usædvanligt at hun har behov for kropskontakt og ekstra nærhed om aftenen:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske