Svar: Ligge på maven - 8 mdr.
20. juli 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I allerede gør rigtig meget og du har naturligvis ret i at man ikke kan tvinge børn til at ligge på maven - eller til noget som helst andet, og det skal I heller ikke.
Det er en rigtig god idé at gynge ham (har han en babygynge at sidde i?) og at bevæge ham over en stor bold. Derudover kan du motivere ham ved at lægge legetøj osv. som han skal bevæge sig efter, lave nogle bevæge lege med ham osv. men så kan du heller ikke gøre så meget mere.
Har han problemer med nakken, med at holde hovedet, sidde selv, kommer han op i strakt arm når han en gang imellem ligger på maven, har han fat i sine egne tæer når han ligger på ryggen, støtter han på ben og fødder, når han holdes i hænderne og rundt om livet? - dette er nogle af de ting som jeg normalt ville kigge efter, hvis jeg kunne se ham. Hvis han ikke har problemer med dette og hvis han kan de ting og gør de ting jeg nævner her, så tænker jeg at I skal tage det helt stille og roligt og det skal nok komme på et tidspunkt.
Hvis I oplever at han generelt har svært ved ovenstående ting, så synes jeg I skal tale med jeres sundhedsplejerske eller læge om hvorvidt det vil være relevant at få ham henvist til en børnefysioterapeut, som kan lave nogle øvelser med ham. Som I beskriver ham, så tror jeg dog ikke det er relevant i jeres tilfælde, men I skal være opmærksomme på at den mulighed findes, hvis barnet har behov.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske