Svar: Søvn - 11 mdr.
20. juli 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Min umiddelbare tanke er at der kan være flere grunde til at jeres dreng har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen.
For det første er der naturligvis dagplejestart som du nævner, at han oplever så meget nyt, som gør det svært for ham at koble fra. Samtidig så har han også en alder nu, hvor han oplever meget mere af verden og er meget mere bevidst om hvad der sker omkring ham, at I f.eks. går fra ham når han skal afleveres og det at vågne op og protestere mod at blive lagt, kan faktisk godt være en protest mod at I får fra ham. Så længe han ligger i jeres arm, så er han godt beskyttet og ved at I er der. I sengen har han ikke styr på at I går.
Derudover så betyder han større mobilitet også at han ikke længere harsamme nærhed og fysiske kontakt i løbet af dagen og derfor søger han dette mere om aftenen når han skal sove.
I kan også overveje om hans middagslure er ved at spille ind. De fleste børn kan i alderen 12-18 måneder nøjes med en lur dagligt, nogle faktisk lidt før. I kan derfor overveje om I skal prøve at ændre lidt på middagsluren (lurene) i løbet af dagen.
Jeg vil foreslå jer at I nu prøver at ændre putteritual, så jeres dreng ikke længere får flasken i jeres arm og falder i søvn i armene. Lige nu så sker der det at han vågner, når han flyttes og her virker mælken nærmest som speed, - han når lige at falde lidt ned og tager lige en hurtig powernap, så er mælken god energi og så er han på igen. Prøv derfor om I kan lægge ham i sengen og give ham flaske der, imens I så sidder ved siden af, holder ham i hånden, synger en sang eller lignende. Nærhed og kærtegn men ikke være i favn og dermed undgå flytning fra favn til seng.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, nu har I også fået en forklaring:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske