Svar: Er alt mon som det skal være?
31. juli 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at der er godt gang i Floras udvikling og hun lyder fint alderssvarende. Hun kan sagtens nå at lære at kravle endnu, men det kan jo også være at hun begynder at gå før hun kravler... det ses jo.
Du må godt hjælpe hende med at komme op på alle fire og få hende til at rokke frem og tilbage, du skal ikke flytte på hendes hænder og fødder, det er de rokkende bevægelser som lærer hende at kravle.
Måske ville hun synes det var sjovt at sidde i en rigtig babygynge. Ikke en hoppegynge, men en babygynge, hvor man sidder i en stol og er spændt fast og gynger frem og tilbage. Det at gynge er med til at stimulere balancecenteret i hjernen og hun vil ganske givet synes det er sjovt.
Med hensyn til maden, så hænger dette sammen med hende alder. Mange børn vil i 9-10 måneders alderen begynde at lukke munden sammen, når maden nærmer sig. Det er en måde at vise selvstændighed på og det er det eneste sted, hvor hun faktisk helt kan styre hvad hun vil og ikke vil. Du kan tvinge hende til en ren ble, til at få tøj på osv. men du kan ikke tvinge hende til at spise :o) og hun må gerne vise at hun har lidt egen vilje. Det er dog vigtigt ikke at gøre et stort nummer ud af det, da hun jo meget hurtigt finder ud af at hun får en reaktion fra dig, når hun lukker munden sammen for maden.
Når jeg ser på hendes dagsplan, så tænker jeg i øvrigt at du skal til at tilbyde hende større variation og flere små måltider. Det vil samtidig være en god idé at du forsøger at servere brød sammen med noget andet, prøv både at servere brød som brødhapsere, men også større stykker som en kvart bolle, en skorpe eller lignende, som hun kan holde i hånden og gnave sig igennem. Du kan give smør på i en periode og så servere mad ved siden af i stykker og tingene adskilles mere.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl 6: Bryst
Morgen kl 7.30-8: Grød, vand af kop
Formiddag kl. 9-9.30: ½ bolle med lidt smør, ½ banan eller anden frugt (mos eller frisk), vand af kop
Puttes til formiddagslur ca. 9.30
Frokost kl 12-12.30: Brødhapsere og tilbehør af forskellige grøntsager (mos eller kogte grøntsager) og meget gerne rester fra aftensmaden, det kan være f.eks. lidt godt kogt pastaskruer, lidt frikadelle, kylling eller lignende. Giv det som tilbehør så hun ikke forbinder det med brøddet og så hun selv kan vælge hvad hun vil spise lidt af.
Tilbydes flaske inden inden middagslur kl ca 15
Sen eftermiddag 16.30-17: En lille portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, bær, rugbrødsdrys eller lignende, evt. ½ banan eller anden frisk frugt
Aftensmad kl 18-19: Grøntsagsmos med kød eller fisk men mere og mere af jeres mad i stykker, ris, pasta, kødsovs, frikadelle, kylling osv. Så hun ikke kun får mos med får både mos og mad i stykker ved siden af, noget som hun selv kan sidde og forsøge spise med fingrene eller en gaffel
Puttes til natten kl. 20 med en flaske
Du skal ikke være bekymret for at hun endnu ikke kravler. Det skal nok gå alt sammen.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske