Svar: Store søvn- og madproblemer
31. juli 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig og så må du selv prøve at vælge til og fra i forhold til hvad du tænker du kan bruge.
Du fortæller mig at du mener din datter hører til den kategori af børn som man kalder High-Need. Derfor vil jeg tage udgangspunkt i dette.
High Need børn har ofte et mindre søvnbehov end andre børn og derfor er det vigtigt at du ikke forventer at hun sover meget mere end hun gør. I forhold til hendes alder, skal du regne med at hun vil have behov for 2 lure dagligt, en formiddagslur og en lur over middag. Det vil være okay at hun kun sover 45 minutter om formiddagen, til gengæld vil hun så kunne sove måske 1½-2 timer om eftermiddagen og er du heldig, så sover hun måske lidt mere end dag, men du skal ikke forvente det.
High-Need børn har rigtigt svære at stimulere. Det er de fordi det for det første kræver rigtig meget stimulation både fysisk og mentalt og samtidig bliver de meget let overstimulerede. Man har derfor rigtig svært ved at finde balancen og for lidt giver en pylret pige, men det gør for meget faktisk også - derfor kan I ikke gøre andet end at forsøge og i den forbindelse tænker jeg at det er vigtigt at gøre det hele 'så normalt' som muligt.
Med 'normalt' mener jeg at verden ikke kan dreje sig om hende og hendes behov, hun må følge med og I må prøve at tage tingene som de så kommer. Det hele bliver simpelthen for anstrengende, hvis det er hende der styrer det hele og det er smadder synd for jeres store dreng, som jo faktisk ikke er så gammel og som også har brug for at I er der for ham, og deler hans oplevelser, lytter osv.
Da han sandsynligvis skal afleveres i institution og hentes igen, så vil det være rigtig godt, hvis jeres datter kunne få en rytme som passede nogenlunde ind med de tider, hvor han skal af sted. Om formiddagen kan hun så blive puttet til lur i barnevognen når I går af sted og om eftermiddagen kan han hentes, når hun vågner op.
Jeg tænker i den forbindelse at det er rigtig vigtigt at I begynder at putte hende efter mere faste tider og I kan overveje om det rent faktisk vil være nødvendigt at vække hende, hvis hun om morgenen eller om formiddagen sover for længe. Jeg ved godt at man normalt ikke skal vække børn og jeg ved også at det er svært, hvis man har et barn som normalt ikke sover særlig meget, så skal hun jo endelig have lov til at sove, når hun gør det. Men hvis hun sover længe om morgenen eller sover meget om formiddagen, så er det I får svært ved at får hende til at sove om eftermiddagen eller at hun her sover for lidt og derfor ikke kan holde sig kørende til om aftenen, hvor hun så bliver for overtræt.
Samtidig tænker jeg at I skal forsøge at glemme lidt "man bør" og "hun skal jo lære" og i stedet prøver at slappe af og tage det roligt. Det er okay hvis hun sover ½ time og så vågner, hvis gevinsten så er at hun sover mere næste gang og gør hun så ikke det, så er gevinsten forhåbentlig at hun så sover godt og tager en ordentlig skraber, når hun så endelig sover til natten.
Det betyder også at det ikke gør noget at hun bliver ammet, når hun skal sove. Hvis det hjælper hende til at falde til ro, så fred være med det. Det skal nok ændre sig og så tænker jeg at det naturligt vil være sådan at I først skal lære hende at sove uden brystet om dagen og den sidste amning der skal fjernes er den om aftenen.
Amningerne om natten skyldes både tryghed men sandsynligvis også vane og rent ernæringsmæssigt har hun ikke længere behov for mælk om natten. Hendes store indtag af modermælk er årsagen til at hun ikke spiser store mængder om dagen og at hun foretrækker skemad - det er nemt at sluge og kræver ikke noget særligt. Hvis hun var mere sulten, så ville hun sandsynligvis også interessere sig mere for at putte i munden selv og række ud efter det hun ser at I spiser.
Generelt kan man sige at børn i 8 måneders alderen kun behøver amning 3 gange dagligt for at få deres mælkebehov dækket og her ligger i jo laaaangt over. Tingene hænger naturligt sammen:o)
For at lære hende at sove i barnevogn, så skal I køre hende. Og ja det lyder åndsvagt og som endnu en dårlig vane, men hun skal ikke starte med at blive puttet, hun skal starte med at sidde op, kigge ud, mærke luften i ansigtet, få en masse stimuli som gør hende mentalt træt. Når I så kan se at nu er hun putteklar, så lægger I hende ned og lader hende sover videre. På denne måde kan hun ganske sandsynligt godt sove 45-60 minutter og det er fint til en formiddagslur.
I skal være opmærksomme på at hun nu har en alder, hvor hun er i begyndende separationsfase og det betyder at hun har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at hun ikke er forladt. Samtidig er hun måske også begyndt at bevæge sig mere rundt og har på den ene side ikke så meget behov for fysisk kontakt i løbet af dagen, putter og kæler ikke så meget mere osv. men om aftenen har hun stadig behov og her kan det så være en god idé at lægge sig med hende i jeres seng og amme hende.
Hun vil også have en motorisk uro og det er derfor hun karter rundt. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget. Hun må meget gerne dreje sig rundt og lægge sig på maven og falde i søvn der og nogle gange hjælper det faktisk.
Ideen med at have hendes seng stående ved jeres synes jeg umiddelbart er rigtig god. Man kunne så forestille sig at hun blev ammet i søvn i jeres seng og når I så selv skulle sove, så kunne hun evt. blive ammet igen og flyttet over i sin egen seng. Om natten skulle hun så ikke yderligere ammes, men kunne beroliges med en hånd og et stille "syy, vi er lige her".
Alternativet er at putte hende i egen seng, men at gå fra hende. Dog hele tiden vende tilbage til hende for at betrygge hende i at I er der. Jeg tror dog bare ikke hun er til det endnu og at det vil være særligt følsomt netop fordi hun er den hun er.
Jeg går ikke ind for "godnat og sov godt-metoden" og da "sov igennem uden gråd" ikke har haft nogen virkning i forhold til amning, så tænker jeg at I lige nu i stedet skal prøve at glemme alt hvad I har læst og i stedet forsøge at lytte til, hvad det føles rigtigt. Det lyder som en floskel, men det er altså vigtigt at I lige nu bare tager det helt roligt. Hun er jo en stor og dejligt pige, som i øvrigt lyder til at trives rigtig godt og bestemt ikke mangle noget.
Jeg får også indtryk af at I er nogle meget omsorgsfulde forældre som simpelthen snart har prøvet alt i håb om at et eller andet virker og I forsøger så godt som muligt at aflæse hendes signaler og finde ud af om hun skal sove nu eller ej. Prøv at droppe det og i stedet lave en rutine som passer ind i jeres liv, i storebrors hverdag og så få lillesøster til at passe til dette.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 7.30-8: Står op, sættes i høj stol, tilbydes havregrød eller lignende, vand af kop (ingen amning).
Formiddag 9: Kan evt. få en brødskorpe i hånden, så hun kan øve sig i at gnave lidt i den, og ellers så kører I af sted til børnehaven for at aflevere storebror. Når hun viser træthedstegn, så læg hende ned og lad hende sove formiddagslur. Det er måskem kl 9.30. Lad hende sove 45-60 minutter og vågner hun allerede efter 30 så fred være med det.
Hun skal ikke ammes her, men lære at falde i søvn i barnevognen uden og hun skal blive træt ved at opleve verden, starte med at være vågen og så fornemme hvad det vil sige at være putteklar.
Frokost ca kl. 12: Sidde i høj stol, tilbydes rugbrødshapsere (bondebrød eller shulstad levebrød) med smørbart pålæg. Giv hende grøntsagsmos ved siden af. Hvis hun fortsat kløjs i rugbrødshapserne, så giv hende en brødskorpe at sidde med og så forsøg med hapsere om 14 dage igen. Giv hende evt. grøntsagsmos med kød og fisk som du kan købe på glas - du kan jo få alverdens ting. Hun skal have meget mere smag, krydderi osv. Hun må også gerne få rester fra aftensmaden, du skal gøre det som umiddelbart er lettest for dig, men som samtidig giver hende fuld skrue smags- og madmæssigt. Vand af kop
Evt. amning og puttes så i barnevogn eller læg dig med hende på jeres seng og am hende i søvn. Hun kan puttes kl. ca 13.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes en portion frugtmos med mælk på, ½ bolle med smør, 1 banan, en lille portion tykmælk med lidt drys, frugtmos eller lignende og så sætter du hende i vognen og kører at sted efter storebror.
Før aftensmad 17: Hjemme igen, sæt hende i høj stol, tilbyd lidt kogte ærter, majs, gulerod og lignende, eller lidt bær (jordbær, hindbær, solbær mv), et eller andet som hun sammen med storebror kan sidde og spise. Hun kan bruge ham som et spejl og vil nyde hvis han gider spise sammen med hende og hun kan efterligne ham. Han plejer sikkert at få et eller andet på det tidspunkt og giv hende det samme. Børn er altid mest sultne på det tidspunkt hvor vi skal igang med aftensmaden:o)
Aften 18-19: Aftensmad og igen skal hun have mere familiemad. Ikke at hun skal spise mad i stykker, men hun skal have det samme som I spiser og så må I blende det. Hun må få ris, boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller og flødekartofler, laks og stuvet spinat - hun må få stort set alt og det skal I give hende. Det er slut med grød og gulerodsmos, der skal meget mere smag og stimulation madmæssigt til. Vand af kop.
Kan tilbydes en lille portion frugtmos med mælk til dessert.
Ammes og puttes til natten mellem 20-21
Kan evt. ammes igen sen aften kl. 23, fordi du så er sikker på at hun ikke behøver mælk om natten, men så skal hun heller ikke ammes yderligere.
Så som du kan se her, så handler det meget om at I nu siger til jer selv at nu er hun 8 måneder og derfor skal hun nu behandles som et 8 måneders barn. Hun skal have familiemad, hvilket vil sige mad som smager af noget og får I noget hun ikke kan spise, så må det endten blendes eller I må købe mad på glas. Den milde form for grød og mos er slut. Hun skal have saft og kraft.
I skal sige til jer selv at nu er det jer som styrer tingene lidt mere og gøre det ud fra ovenstående plan, hvor I naturligvis skal lytte til hvad der virker rigtigt og ikke "hvad andre mener man bør gøre". I skal prøve at få en rutine, hvor I også tager hensyn til storebror.
Jeg tror jeg er kommet igennem alle dine spørgsmål og jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske