Svar: Grød og overgang til mme
31. juli 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at høre at badet går bedre og at Gabriel nu er begyndt at nyde det lidt mere:o)
Omkring 6 måneders alderen vil du godt kunne forsøge med 3 måltider skemad og lidt mere flaske. Både fordi du skal til at arbejde igen, men også fordi det vil være med til at kunne give jer lidt mere rytme og struktur for hverdagen.
Det er korrekt at grød ikke bør udgøre mere end to af dagens måltider, så bør man give grøntsagsmos. Dette for at sikre barnet så forskellige fødevarer, variation at vitaminer, mineraler osv. og så fordi det også er med til at holde maven igang så barnet ikke får forstoppelse.
Det er efter min mening vigtigt at give lidt mindre portioner og så give lidt hyppigere mad end at give få og store portioner. Årsagerne til dette er det samme som fordelingen af grød og mos samt at give plads til mælken som fortsat skal udgøre Gabriels hovedindtag.
De fleste børn på Gabriels alder vil drikke måske 800ml mælk dagligt ud over 3 portioner skemad og selvom han kan drikke vand af kop, så vil mælken fortsat udgøre en stor del af hans væskeindtag. Det handler således ikke kun om at få mælk og de vigtige ting der er i det, men også om at han skal have væske nok.
Da du skal begynde at arbejde igen, så skal Gabriel jo passes og her vil det være naturligt at den der passer ham giver ham en flaske. De fleste børn på 6 måneder, som spiser godt som Gabriel gør, vil have behov for 4-6 amninger eller flasker dagligt. Tørsten kan derudover slukkes med vand af kop.
En plan for dagen med 3 måltider skemad og plads til flaske og amning, som passer til en dreng som Gabriel på 6 måneder, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Puttes til formiddagslur med en flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt introducere lidt kød og fisk i mosen. Lade ham sidde i høj stol og stille og roligt introducere ham for at sidde med en brødskorpe i hånden, som han kan opbløde med lidt spyt og nyde. Vand af kop.
Puttes til middagslur (evt. med en flaske, nogle gange er der behov og andre gange ikke, det kommer an på hvor stor en portion mos han spiser)
Eftermiddag 15-16: Evt. amning, hvis du er kommet hjem. Det kan være en dejlig måde at mødes på og ellers er der mange som giver en flaske her i stedet for før middagslur
Sen eftermiddag 16.30: Powernapper evt. ½ times tid, men denne lur forsvinder ofte i 6-7 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Du kan bruge de grøntsager som I spiser og maden må gerne smage af lidt. Giv ham gerne indmaden af en frikadelle most ned i mosen eller brug lidt fiskepostej - det kan du købe på dåse eller tube... Vand af kop
Puttes til natten med amning eller flaske ca kl. 20
Sen aften 23: Amning
Nat 24-06: Vand hvis tørstig
En del børn får faktisk lidt kvalme af kartoffelmos, prøv derfor at lave grøntsagsmos uden kartoffel. Du må bruge stort set alle slags grøntsager, husk fedtstof i hjemmelavet mad og så kan du bruge lidt modermælkserstatning hvis du vil gøre mosen mere lind. Du kan godt lave dobbelt portion grøntsagsmos og gemme til dagen efter, så han om aftenen får det og så igen til frokost dagen efter.
Håber jeg fik svaret på det hele, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske