Brev:
Hyppig opvågning om natten - 4 mdr.
31. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Hyppig opvågning om natten - 4 mdr.
Kære Helen
Tak for dit tidligere råd. Jeg skriver nu igen fordi vi nu er løbet ind i en ny periode, hvor vores dreng på næsten 4 mdr. vågner meget hyppigt om natten. Før i tiden sov han typisk mellem 5-6 timer i træk for derefter at tage en kortere lur. De sidste 4 uger er dette dog gradvist blevet nedsat til først 3-4 timer og nu den sidste lille uge, har hans 'lange' lur ligget på ca. 2½ time, hvor han vågner og er sulten og herefter vågner han med 1-2 timers mellemrum resten af natten indtil ved 7-tiden om morgenen, hvor han står op (falder til ro ved 22-tiden). Ved alle opvågninger viser han tegn på sult og bliver ammet.
I løbet af dagen virker han glad og tilfreds og er meget livlig. Han sover 3 gange i løbet af dagen, idet jeg følger dit råd om at lægge ham efter 2-2½ timers vågenhed. Det virker utrolig godt og han sover ca ialt 5 timer i løbet af dagen, hvilket vel må siges at være fint.
Mit spørgsmål går derfor på de hyppige opvågninger om natten. Er det ved at være tid til at supplere amningen med enten mme eller vælling? Jeg ammer fuldt ud stadigvæk og har ikke tilbudt flaske på noget tidspunkt. Synes også jeg lægger ham hyppigt til i løbet af dagen og han får generelt lov til at die hvad han vil. Synes det har stået på så længe, at der ikke kan være tale om et appetitspring.
Hvis jeg skulle prøve at supplere, hvad ville i så fald være bedst mhp at forlænge nattesøvnen? - eller skal jeg holde ud lidt endnu og vente til han bliver ældre med at tilbyde ham andet en modermælk?
Mange hilsner
Signe