Svar: Hyppig opvågning om natten - 4 mdr.
31. juli 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Det lyder rigtig dejligt at din dreng nu er begyndt at sove bedre om dagen og at I har fundet en god ammerytme. Det du fortæller lyder rigtigt passende for hans alder.
Mange børn vil omkring 4 måneders alderen have behov for en større mængde mad og hvis du med hyppigere amninger ikke synes du er i stand til at din mælkemængde tilstrækkeligt til at dække hans behov, så kan det godt være tid til at han skal have noget andet.
Da han aldrig har fået flaske, så kan man så diskutere hvorvidt du skal begynde på det nu. Der er altid den risiko at han så vil begynde at foretrække denne fremfor brystet og din amning vil risikere at blive nedsat yderligere. Hvis du tænker at du rigtigt gerne vil fortsætte amningen længe, så tænker jeg at du i stedet så måske skulle gå direkte igang med skemaden, altså give lidt grød.
Vælling kan i princippet springes over, vælling er en tynd grød og derfor vælger mange at gå direkte til grød i stedet for. Vælling kan dog med fordel gives i noget større mængder, hvorfor mange oplever at det mætter lidt mere og er godt at give til natten. I alderen 4-6 måneder bør man max give 2 flasker vælling dagligt. Hvis du gerne vil give lidt vælling og se om det kan hjælpe jer, så tænker jeg at det vil være fint at give en flaske (200ml må han få) til natten og ellers amme som du plejer.
Man kan sige at få vælling eller mme nok er en lidt blidere overgang for maven end grød, samtidig er det dog også sådan at grød jo i begyndelsen mere er smagsprøver. Man starter med 4-5 tsk og følger efter med amning 1 gang dagligt og ting tager tid. I begyndelsen vil du således ikke opleve samme effekt af at give grød og du bør begynde på et tidspunkt af dagen, hvor han er vågen og har lyst til det og det vil således ikke være om aftenen at det skal gives.
Så mit umiddelbare bud er at du kan forsøge med en flaske vælling. Vælling fordi det mætter lidt mere. Så må du se hvordan han tager imod flasken. Hvis han ikke vil have den, så er alternativet at give lidt grød, hvis han gerne vil have den, så giv den når han skal sove og sørg for fortsat at amme som du plejer så han fortsat stimulerer og har interesse for brystet.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske