Svar: Ændrede søvnvaner - 11 mdr.
1. august 2007
Alder:
11 mdr.
Hej Susanne
Det er helt okay at din datter nu i en alder af 11 måneder begynder at vise tegn på kun at ville sove en gang dagligt. Mange børn er mellem 12-18 måneder inden de har dette behov, men din datter hører jo til de aktive som generelt ikke har det største sovehjerte og derfor lyder det meget rigtigt, det du har observeret:o)
Overgangsperiode er altid svære. Det var også svært da hun gik fra at sove 3 gange dagligt til kun at skulle sove 2 gange dagligt og sådan er det - det er dog en periode og det bliver anderledes igen.
Det vil være en god idé hvis du stille og roligt kunne forsøge at trække hende tidspunkt for middagslur lidt, så hun sover senere og senere. Lav noget med hende, hold hende i gang, så hun ikke får lov til at sove for tidligt om formiddagen og se så om ikke du kan flytte hende lur stille og roligt 20-30 minutter af gangen, så I tilsidst nærmer jer middagstid.
En dagsplan kunne se således ud:
Morgen ca 7.30-8: Havregrød med mælk
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller lignende, vand af kop
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskellige kogte grøntsager, rester fra aftensmaden, vand af kop
Puttes til middagslur mellem 12-13 (I starten vil du naturligvis ikke kunne putte hende så sent, men nogle dage vil det måske lykkes og sådan må det være i en overgang)
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, frisk frugt, ½ bolle med smør, lidt osv.
Aften 18: Aftensmad sammen med I andre, familiemad, evt. en portion frugtgrød med mælk på, vand eller mælk af kop
Puttes til natten ca kl. 20 med en tår mælk
Nogle dage vil hun falde omkuld allerede kl. 19 og det betyder naturligvis også at hun så vågner tidligere om morgenen, det er derfor at overgangsperioder er så svære, men du må forsøge dig frem og se om ikke det stille og roligt lykkes at finde en ny rytme, hvor hun bliver sit gamle glade jeg igen:o)
Håber mine tanker kan bruges lidt videre. Har I forøvrigt haft mulighed for en biograftur?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske