Svar: Trøst
1. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Majbritt
Det lyder ganske rigtigt som om at Mie har behov for at få en substitut for bryst/mor, når hun skal sove og jeg kan godt forstå I synes det er svært. Nogle gange så vælger barnet selv en bamse, en sutteklud eller lignende, andre gange så må man forsøge sig lidt frem og se om noget vises større interesse end andet.
Der er i princippet ikke noget I ikke kan bruge, for nogle børn virker det bedst med en aflagt bluse fra endten mor eller far, for andre en bamse og atter andre har det bedst med en bog, en bil eller en dukke. Det behøver således ikke nødvendigvis være en blød og putteagtig ting, som er vigtigt med den alder Mie har.
Læser I godnathistorie for hende? Ellers ville det nok være en god idé at introducere det for hende nu og samtidig med dette kunne I så forsøge om hun ville putte med noget eller evt. få bogen ned til sig, når den var læst færdig.
Nogle børn har det fint med bare at putte sig med deres dyne og behøver ikke på den måde anden fysisk kontakt, men vil i stedet slappe af, hvis de f.eks. ligger og lytter til en musikuro, eller lidt musik sat på en cd-afspiller. Nogle bliver fascinerede af lyspletter på loftet og synes det er dejligt og beroligende - her kan man købe figurer til at sætte i loftet som lyser eller købe en 'diskolampe' eller lignende til at give den effekt.
Der findes ikke noget fast og I må forsøge jer frem og se hvad der mon kan virke for jer.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske