Svar: Sover kun 1 time af gangen
1. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Frustrerede mor
Jeg kan godt forstå at du efterhånden trænger til lidt sammenhængende søvn og lidt ro på og i forhold til at jeres dreng nu er blevet 4 måneder, så tænker jeg at det også vil være okay at I forsøger at være lidt mere styrende i forhold til hvornår han står op, hvornår han spiser og hvornår han skal sove.
Det er rigtigt som jeres vennepar siger, at børn naturligt er forskellige, nogen sover mere end andre, nogen har mere behov for nærhed og tæt fysisk kontakt end andre har osv. Herfra hvor jeg sidder, så er det jo svært for mig at vurdere, hvad jeres lille dreng er for et barn, for måske er det bare sådan han er. Jeg tænker dog fortsat at det ikke behøver forhindre jer i at forsøge med en mere fast rutine for dagen, forsøge med mere struktur, da dette ofte også giver lidt mere overskud.
Du nævner flere gange at du har tænkt på muligheden med at give en flaske og det kan jeg godt forstå. Selvom du har masser af mælk, så er det sådan at børn som bliver ammet, spiser betydeligt hyppigere end børn som får flaske. Modermælkserstatning ligger tungere i maven og giver en anden mæthed.
Nutramigen smager ikke særlig godt og og det kan jeg godt forstå at jeres dreng ikke har været særlig modtagelig overfor. Da han nu er 4 måneder gammel vil der dog ikke være noget i vejen for at I f.eks. forsøgte med en anden type erstatning eller evt. en vælling. Og som du selv nævner kunne det også være lidt grød.
Det at begynde med lidt skemad er med til også at give lidt mere struktur på hverdagen. Det gives til nogenlunde samme tid hver dag, følges efter af mælk og så puttes barnet til lur. Det afhænger dog af om han er parat til det, om han overhovedet er klar til andet end bryst og i sidste ende også af hvordan du har det med det.
Hvis det betyder rigtig meget for dig at amme fuldt, så gør du naturligvis fortsat dette og så viser han måske tegn om en måned og så er det her du begynder og ikke nu. Hvis du tænker at det er et forsøg værd, så tænker jeg at du kan forsøge begge dele - både grød og en flaske og så se om det gør nogen forskel. Jeg tænker at lidt introduktion til grød til frokost vil være en begyndelse og så en flaske om aftenen endten inden han skal puttes eller sen aften kl 22.
De fleste børn vil i 4 måneders alderen kunne nøjes med 3 lure dagligt, formiddag, overmiddag og eftermiddag. Sammenlagt vil de sove måske 5 timer i gennemsnit om dagen og ca 10 timer om natten - altså sammenlagt 15 timer i døgnet, naturligvis afbrudt af mad.
Jeres dreng sover nattesøvn fra ca 19.30 til 05, hvilket stemmer fint overens med hans behov, han sover i løbet af dagen oftest 1 time af gangen og nogle gange kun ½ time, men sammenlagt faktisk 5 timer eller mere. Det der ville hjælpe jer, tænker jeg derfor er at han sov mere sammenhængende og her tror jeg at mælken/indtaget af mad, har indflydelse.
Er det muligt at holde gang i ham, så han ikke får lov til at sove for hurtigt. Han powernapper jo ofte dagen igennem og jeg tænker at han måske skulle 'køres lidt mere træt', fyldes op med ekstra mad og så puttes mod at han så tager en lidt længere lur...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen Kl. 5.30-6.30: Ammes og sover videre
Morgen Kl. 7.30-8: Vågner, stå op-rutine, får dagstøj på, ammes, kommer ind i stuen at lege, forsøge ikke at putte ham igen for tidligt, men her strække tiden lidt.
Formiddag kl. 9.30: Ammes igen og puttes til formiddagslur, ikke amning når han vågner
Frokost kl. 11: Forsøge med lidt grød, det kan være ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos på som topping. Forsøge med en lille smule vand af et snapseglas. Grøden efterfølges af amning omkring kl. 12
Puttes herefter til middagslur, kl. 12.30. Hvis han vågner op undervejs så kan du endten forsøge at amme ham i søvn igen, gå en tur med ham, hvis du på den måde kan holde ham sovende i længere tid.
Eftermiddag Kl. 14.30: Ammes igen
Sen eftermiddag Kl. 16.30: Ammes og powernapper her måske kun ½ times tid
Aften. 18, evt. endnu en amning. På dette tidspunkt vil du normalt så starte med at give skemad, når han skal til at øges til 2 gange dagligt og efterfølge med amning
Puttes til natten med en flaske (mme eller vælling) 19.30-20
Sen aften kl. 22-23: Amning
Nat: Evt. amning midt nat x 1 og ellers så amning igen tidlig morgen.
I denne plan er der fortsat gjort plads til en del amning, men jeg har forsøgt at skære en smule ned. Dette ud fra den tanke at jeres dreng et eller andet sted har lært sig lidt at 'slatspise', han spiser lidt før og efter lur og bliver således aldrig sådan helt slået omkuld af mæthed. Jeg tænker at det at begynde med lidt grød og give en flaske til natten måske vil kunne lære ham hvad det vil sige at føle sig rigtig mæt og rigtig sulten og at han på den måde stille og roligt vil lære at tage fra, når maden er der og opnår større ro i maven på sigt, hvilket også vil give en roligere søvn.
Jeg håber mine tanker og min plan for dagen vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske