Svar: Gammelt legetøj?
3. august 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Signes mor
Plastikdukker er typisk lavet af PVC, som er blødgjort med phthalater, dvs at phthalater tilsættes hård PVC-plastik for at gøre den blød.
Man mener at visse phthalater kan skade forplantningsevnen og virke hormonforstyrrende og derfor er der nu bestemte retningslinjer for hvad legetøj der må sælges i bl.a. Danmark. Phthalater er ikke bundet kemisk fast i PVC'en, og derfor kan de langsomt frigives hvis man for eksempel tager legetøjet i munden.
Jeg tør ikke svare på om der er Phthalater i de dukker du legede med som barn, det kan der jo i princippet godt være. Jeg synes dog heller ikke man skal gå helt i panik og et eller andet sted så er der jo også noget læring og noget sjov ved at lade sin datter lege med de dukker som man selv legede med som barn - lidt nostalgi skal der da være plads til.
Jeg synes du skal vurdere ud fra hvor meget din datter putter dem i munden, hvis hun fortsat gør dette meget, så vent med at tage dem frem. Når hun bliver lidt ældre og måske bedre vil kunne forstå at det er dine gamle dukker og synes det er sjovt de har den historie, når hun ikke længere putter dem i munden osv. så synes jeg du skal finde dem frem igen.
Inde på www.miljoeogsundhed.dk kan du læse om phthalater i dukker og andet legetøj.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske