Svar: Kamillete?
3. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Tine
Egentlig bør det sutteflaske-sjov faktisk stoppe, når man er omkring et år og sundhedsstyrelsen anbefaler at sutteflasken kun bruges til modermælkserstatning eller udmalket modermælk og når barnet ikke længere behøver dette, så behøver barnet heller ikke flasken længere.
Jeg kan godt høre at det lyder som en idé med kamillete i flasken og på den måde sikre et vist væskeindtag, få hende til at slappe af osv. men et eller andet sted, så tænker jeg dog at det jo bare er at trække tingene ud. Stille og roligt skal hun jo kunne overgå til at få noget at drikke af en kop og måden at falde til ro på skal erstattes af noget andet, f.eks. en godnathistorie, lidt massage, en sang eller lignende.
Du skriver at hun slapper af når hun får flasken, men samtidig skriver du også at hun et eller andet sted måske slet ikke ville lægge mærke til hvis hun blev lagt i seng uden og jeg synes derfor at I skal forsøge at undvære den. Hun bliver jo mere og mere bevidst og derfor bliver det også sværere at komme af med den i takt med at hun så bliver ældre, så hvis hun virker okay med det nu, så er det måske netop nu I skal gøre det.
Hvis I fornemmer at hun har brug for noget, så forsøg at lade det være en kop som træder i stedet for flasken.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske