Svar: 2 måltider om dagen
5. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Det lyder rigtig fint at øge med et par skefulde hver dag, så han stille og roligt når op på 3/4 dl. færdig grød. På den måde kan du også holde øje med, hvordan hans mave tager imod og om han pludselig får hård mave og ondt i maven. Hvis hans mave fungerer fint med grøden og han glad åbner munden og tager imod og således virker til at have det rigtig godt med skemad, så må du gerne give ham to mindre portioner dagligt.
Der er nogle børn som meget hurtigt kan spise rigtig meget skemad, men det er fortsat vigtigt at du ikke giver ham for meget af gangen, fordi han fortsat har behov for rigtig meget mælk. For at give plads til mælken vil det derfor være en rigtig god idé at du ikke bare lader ham fylde sig med grød, men stopper efter 1/2-3/4 dl og så tilbyder ham bryst efter grøden.
Det vil som regel være sådan at børn der starter med skemad i 4 måneders alderen har det fint med grød en gang dagligt og omkring 5 måneders alderen så stiger til 2 gange dagligt.
Hvis du skønner at din dreng har behov for og kan klare skemad to gange dagligt før 5 måneder, så vil det være fint at give ham grød begge gange dagligt og du kan f.eks. variere det lidt ved at fortsætte med risgrøden men så bruge forskelligt topping.
Omkring 5 måneders alderen kan du så udskifte det ene grødmåltid med grøntsagsmos. Men lige her i starten er det vigtigt at gå stille og roligt frem.
Håber at dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske