Svar: Vil ikke tage sin flaske - 3 mdr.
5. august 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at du har så meget mælk som du har og spørgsmålet er om ikke din dreng regulerer sig ind, så han umiddelbart godt kan klare sig uden mælk i 4-5 timer og så indhente det forsømte ved at spise lidt hyppigere, når du så kommer hjem... Når han gylper den mælk op som far har givet ham med ske eller sprøjte og når han ikke viser tegn til sult, ikke græder, men bare virker glad og tilfreds, så lyder det faktisk som om han ikke har behov for den ekstra mælk på det tidspunkt.
Men sådan vil det naturligvis ikke altid være, på et tidspunkt vil han jo skulle have mad, når du ikke er hjemme og her er flasken den letteste løsning for alle. Det er fint at du forsøger med din egen mælk, så skal han kun forholde sig til teknikken at spise af flaske, og smagen er noget han kender.
Men det er naturligvis hårdt at du overproducerer så meget og det er problematisk at du er disponeret for at få brystbetændelse.
Jeres søn er 3 måneder nu og man har lavet undersøgelser som viser at det især er ved at give modermælk de første 4 måneder at man forebygger allergi. Hvis du har mod på det, så synes jeg derfor at det ville være godt at vente med modermælkserstatning til han er 4 måneder gammel.
Når I giver flasken så prøv at sidde med ham på skødet eller have ham liggende på lårene ansigt til ansigt med jer. Jeres ben bøjet og fødderne stemt imod et sofabord eller lignende. Når man sidder med barnet sådan, så er det lettere at komme til at holde med fingrene nederst på flasken, altså helt nede ved flaskesutten og så kan far også komme til at berøre jeres søns kinder imens. Samtidig skal flaskesutten pege op mod ganen da det er der sutterefleksen sidder. Håber denne forklaring er til at forstå:o)
Prøv jer frem med forskellige flaskesutter, da der er stor forskel. Nogle børn er mest til naturgummi og andre til silikone. Jeg har hørt at børn som vægrer sig mod flaske nogle gange hellere vil tage imod en flaske fra Pigeon eller fra Nuby. Det kan I forsøge. Hvis han bruger sut, kan I måske finde en flaskesut som minder om den.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske