Svar: Kalktilskud - 23 mdr.
5. august 2007
Alder:
23 mdr.
Kære Molly
Det spørgsmål du stiller bliver faktisk meget diskuteret i øjeblikket - 'er min 500ml mælk eller mælkeprodukt nødvendigt for at sikre kalkbehovet' og der er mange delte meninger om dette.
Den bedste til at svare på det i forhold til jeres situation er nok jeres egen læge, men når det er sagt, så tænker jeg at det lyder som om at jeres datter spiser en god og varieret kost og hun indtager også mælkeprodukter af forskellig slags, samt en multivitaminpille som sandsynligvis også indeholder calcium? Så umiddelbart tror jeg at hun er dækket godt nok ind. Ekstra kalktilskud anbefales normalt til børn som endten ikke spiser mælkeprodukter eller som har mælkeallergi og det er der jo ikke tale om hos jer.
Du kan naturligvis med fordel medtænke ost og mælkeprodukter i det daglige, men det gør du jo også allerede nu. En milkshake kunne måske være en idé en gang imellem, her kan du blende en banan med mælk - det kan mange børn godt lide og så glider der lige 100ml ekstra ned.
Men spørg lægen for en sikkerheds skyld og hvis han/hun ikke er enig med mig, så vil jeg meget gerne høre det
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske