Brev:
Hormonknopper og arp
5. august 2007
Alder:
1 mdr.
Hormonknopper og arp
Kære Helen,
Min anden datter, Paula, kom til verden den 22. juni, og hun er en dejlig nem og sød pige. Desværre har hun, ligesom hendes storesøster havde det, en frygtelig masse hormonknopper overalt i ansigtet kombineret med arp i øjenbrynene og hovedbunden. Hun startede med bare at have knopper, men nu har det udviklet sig til en skorpet overflade, som er begyndt at skalle lidt af, så hun ser mildest talt forfærdelig ud i ansigtet.
Som sagt havde Lucia også både hormonknopper og arp, og dengang gjorde jeg ikke noget ved det. Men denne gang har min læge foreslået, at jeg smører lidt hydrocortizon 1% på de angrebne steder. Det har jeg gjort et par gange, og det hjalp jo betydeligt. Men når jeg holder op, bliver hendes ansigt igen blussende rødt på de områder, hvor knopperne sidder. Jeg er ikke vild med at bruge for meget hormoncreme på så lille og nyt et ansigt, så jeg vil høre, om du kan fortælle mig, hvor længe og hvor tit det er forsvarligt at bruge den slags hormoncreme.
Noget andet er, at hun også lader til at have noget af det bag ørerne. Jeg ved bare ikke helt, om det er det ene eller det andet…! Jeg har lagt mærke til, at hun hurtigt efter en vask igen får nogle ”skorper” bag ørerne, som om der sidder tørret væske, og faktisk er hun også tit lidt fugtig helt inde, hvor øret sidder fast på hovedet. Men jeg tør ikke rigtig gøre noget ved det - især tør jeg ikke smøre hormoncreme på - for jeg kan ikke se, om det er arp eller hormonknopperne der gør det… eller måske noget helt tredje? Kan du sige mig hvad det kan være og hvad jeg kan gøre ved det?
Mange hilsner
Mette