Svar: Hormonknopper og arp
5. august 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Tillykke med den lille pige, dejligt at høre at Lucia nu er blevet storesøster og at I alle har det godt:o)
Ofte giver man det råd at bruge olie på arp for at løsne det, men nogle gange synes jeg (og især nu hvor du bor, hvor der er varmt) at olie kan virke modsat hensigten. Det er som om at olie tvært imod lukker det hele mere til og gør det værre. Derfor vil jeg foreslå dig at du prøver at give det luft.
Vask Paula med vand og køb en helt uparfumeret flydende sæbe med en lav pH omkring 4 og bad hende med det. Vask hende godt bag ved ørerne og prøv om du kan komme til at give hende lidt på kinderne og i panden også (uden at hun får sæbe i øjne, næse og mund). Brug dette i stedet for olie i badevandet, så hendes hud bedre kan ånde.
Prøv også at tage en blød lille tandbørste og se om du kan børste lidt af arpen væk fra øjenbrynene og i hovebunden vil det være godt at vaske hende med cirkelbevægelser med en skumgummisvamp, som er blød men som samtidig kan gnubbe lidt i hovedbunden.
Når lægen har ordineret hydrocortison, så må det være fordi han synes det ser ud som om der kommer lidt eksem. Det er jo et rigtig godt produkt til børn med eksem. Du skal se det som en behandling, og ikke en creme du skal bruge dagligt i måneder. Nu har lægen ordineret cremen og så skal den bruges indtil eksemen er væk, ligesom man skal tage penicillin når man har halsbetændelse eller andet.
Hydrocortison har ikke noget med væksthormon eller lignende at gøre og påvirker således ikke din datters udvikling. Men du har da fuldstændig ret i at man skal bruge det minimalt, når hun ikke er mere end 1 måned gammel. Derfor synes jeg også at du skal forsøge dig med lidt af ovenstående råd.
Det du ser bag hendes ører er sandsynligvis mælkerester som samler sig. Nogle børn er enormt gode til at få lidt mælk til at glide om bag ved ørerne, hvor det så lægger sig i folden der hvor øret sidder fast på hovedet. Her kan det sidde og for det først lugte rigtig surt, men det gør også huden hudløs og det kan faktisk medføre svamp.
Det samme kan man nogle gange se under hagen på små børn, så hold godt øje med det sted også:o)
Ellers er det igen rigtig vigtigt at holde det rent og tørt og brug igen den uparfumerede milde sæbe. Nogle bruger forøvrigt en føntørrer til at blæse lidt luft på deres børn, når de har tendens til at få disse lidt fugtige steder, men det er naturligvis lettere at bruge en føntørre i bleregionen end bag ørerne.. :o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Ha det rigtig godt alle 4 og pas godt på hinanden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske