Svar: Opkast i forbindelse med madindtag
5. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Renata
Victoria er 8 måneder nu og jeg tror hendes opkastninger handler mere om protest mod flasken end en maveinfektion. Du skriver at I "tvinger" hende og jeg kan godt forstå at du gør det, for det handler jo om netop at få væske i hende, især når hun har problemer med hård mave. Men det er skruen uden ende - når hun føler sig presset så lukker hun munden endnu mere sammen og hun reagerer simpelthen ved at kaste op. Det går derfor ikke at presse hende til flasken.
Du skriver at du har forsøgt med kop, men at hun her ikke drikker særlig meget. Har du prøvet med en tudkop, et snapseglas eller en babykop? Du må forsøge dig frem med alle de muligheder der er.
Prøv også at give hende vand af en kildevandsflaske, både med og uden tut for at se om hun så vil drikke mere. Det er vigtigt at I kommer lidt væk fra flasken og i stedet finder nye måder at give hende væske på.
Størstedelen af hendes mælkeindtag skal hun naturligvis fortsat have via flaske. Jeg ved dog at du længe har arbejdet på at få skruet flaskeindtaget ned og det er nu du skal gøre det. Jeg vil foreslå at du giver hende flaske 2 gange dagligt, og gør det på de tidspunkter hvor du mener det vil gå lettest.
Hvordan går det med den tidlige morgenflaske kl. 6-7 - tager hun imod den? Hvis hun gør det så bibehold endelig den. Jeg regner med at det er flasken, hun plejer at få kl. 15, som hun nu afviser helt - erstat den med en lille portion tykmælk eller lignende. Så er det vællingen til natten - hvis den også er problematisk så prøv om I kan putte hende uden og så giv hende evt. flasken sen aften inden I selv går i seng. Prøv også at ændre jeres rutiner omkring flasken, hvis hun plejer at få flasken imens hun sidder hos jer, så prøv at give hende den imens hun ligger i sin seng. Det er meget vigtigt at I kommer ud af den rutine, hvor hun føler sig presset.
Jeres datter driller ikke og er ikke udspekuleret, men hun protesterer mod at blive presset til flasken og derfor kaster hun op. Så slut med at presse hende og prøv at give hende meget mere som hun selv kan sidde med. Jeg ved godt at du skriver at hun fortsat har behov for blendet mad, og det er helt fint, men ved siden af skal hun også have mad som hun selv kan sidde med, mad som hun styrer og ikke I styrer:o)
Hvis hun fortsætter, så synes jeg også I skal drøfte det med lægen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske