Svar: Gråd ved sengetid - 5 mdr.
5. august 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Jeg bliver lidt forvirret over det I skriver, for jeg får fornemmelsen af at I gør nogle ting, som I faktisk føler I skal gøre, mere end I måske vil gøre. Der er flere ting i det I skriver og jeg vil prøve at dele mine tanker med jer og så må I selv vælge til og fra:o)
Noah er 5 måneder gammel og har stadig rigtig meget behov for tryghed og nærhed. Han ved endnu ikke hvordan verden er skruet sammen og derfor søger han jer og jeres nærhed, når han skal sove. Han er simpelthen ikke i stand til at lægge sig til at sove når han puttes, hvis ikke han er i favn hos jer.
Trygheden for at kunne gøre dette, får han fra jer og den får han ved at I reagerer på det han fortæller jer. Når han føler sig lyttet til så slapper han af, så mærker han at I forstår ham og han lærer at I er der for ham. Denne tryghed, tillid til jer, er derfor helt basal og netop vigtig for at han, når han vokser op, vil turde bevæge sig ud i verden.
I kan ikke forvente at lægge ham fra jer, sige godnat og så falder han i søvn. Børn er forskellige og Noah har brug for at I er hos ham når han skal sove. Han går faktisk helt i panik, når han mærker at I vil lægge ham fra jer. Og dette er ikke med til at skabe basal tillid og tryghed.
Du skriver at han falder i søvn i armene ved brystet, men at I ikke vil lade ham gøre dette fordi I så er bange for at han aldrig lærer at falde i søvn alene. Jeg tænker at det er enormt vigtigt at gøre det der virker, hvorfor ikke give ham brystet og amme ham om aftenen - hvorfor er flasken et must?
Hvad er det der gør at I lytter mere til hvad I har læst, hørt eller tror vil ske, end lytter til hvad jeres dreng gerne vil? For I ved det jo godt, I ved jo godt at det virker at have ham i armene og alligevel er I så bange for at han aldrig vil lære at sove i sin seng - hvorfor?
Jeg er ikke til 'godnat og sov godt principperne', men tror på at man kommer længst ved at være til stede og lytte til barnets behov. Dermed ikke sagt at jeg ikke godt forstår at I gerne vil have rolige aftener, at det vil være rigtig dejligt hvis far en gang imellem kunne give en flaske osv. så det ikke er mor hele tiden - det forstår jeg så godt. Men det skal også nok kunne lade sig gøre med flasken på et tidspunkt. Lige nu handler det om at komme ud af den cirkel I er havnet i. Jeres dreng er panisk angst allerede når I nærmer jer med flasken og derfor skal han have en pause fra det.
Kan du ligge ned og amme? Jeg vil nemlig foreslå dig at du om aftenen går i soveværelset og lægger dig på jeres seng og ammer din dreng i søvn. Stille og roligt og for nedrullede gardiner. I skal give jeres dreng en oplevelse som er rar, det skal være rigtig hyggeligt og dejligt lige inden man skal sove. Lad ham ligge på sengen, sikre jer at han ikke kan trille ned og komme til skade og når I så selv går i seng, så flyt ham til hans egen seng og lad evt. far forsøge sig med flasken her, så kan I jo være heldige at han sover det meste af natten:o)
Jeg ved at dette princip sikkert er meget imod det I normalt tænker, og det er heller ikke sikkert at vi er enige. Men I spørger mig og jeg er nødt til ærligt at fortælle hvad jeg tænker og så må I bruge det, hvis I kan:o)
Jeg vil meget gerne have en tilbagemelding fra jer. Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske