Brev:
Sover dårligt dag og nat
5. august 2007
Alder:
6 mdr.
Sover dårligt dag og nat
Kære Helen
Jeg har med stor interesse læst en del spørgsmål og svar i brevkassen og har lige meldt mig ind.
Jeg vil meget gerne have din hjælp til spise- og sovevaner til min søn på 6 mdr. (født 5/2-07). Han spiser ikke ret meget og sover dårligt om dagen og om natten.
Jeg har indtil nu ammet ham og givet ham grød, men er ved at trappe ned med min amning, da jeg ikke føler, han bliver mæt hos mig. Får flaske i stedet for.
Jeg synes dog ikke han spiser særlig meget og han vågner mange gange i løbet af natten.
Jeg har indtil for ca. 14 siden givet ham mange små ammemåltider i løbet af natten, når han ikke selv har kunnet finde roen. Det er en virkelig dårlig løsning, men min hverken min mand eller jeg har haft energi til at løse det på anden vis.
Den sidste uges tid har vi forsøgt at vænne ham af med måltiderne om natten ved at min mand er gået ind til ham og givet ham sutten, aet ham m.v., når han vågner om natten. Jeg har sovet i et andet rum. Vores søn sover i vores soveværelse og nu hvor vi vil vænne ham af med natmåltiderne, sover min mand i stuen og jeg i et andet værelse. Sover p.t. ikke i samme rum som ham, da vi også havde en teori om, at han vågnede, når han kunne høre, at én af os vendte og i sengen.
Han vågner dog stadig mange gange, selvom vi ikke sover i samme rum. I ca. 5 mdr. har han ligget ved siden af mig i vores seng eller sovet i sin vugge. Da han blev 5 mdr. blev min mand og jeg enige om, at han skulle sove i sin egen seng i vores soveværelse og det har han gjort i ca. 3 uger nu. I starten lå jeg i min seng ved siden af ham, mens han sov i sin seng og vågnede mange gange om natten og nu har vi prøvet at faren tager over om natten og han vågner stadig mange gange.
Inden min mand tog over om natten vågnede vores søn ca. ml. kl. 6.45 og 7.15. Nu vågner han ml. 5.30 og 6, men jeg fandt ud af idag, at han stadig er træt på det tidspunkt. Min mand har været for lang tid om at hente mig om morgenen, hvorfor vores søn er blevet for vågen og derfor ikke vil sove igen efter mad.
Nu ligger jeg tæt på ham i nat og vil derfor prøve at give ham noget at spise lige når han vågner i håb om, at han sover videre.
Han har ikke taget noget på den sidste måned, så han skal til at ha' noget mere sul på kroppen. Vejer 7,7 kg. og er 70 cm. Vejede 3.975 g. ved fødslen og var 52 cm.
Han får mælk om morgenen flaske eller amning.
Sover herefter ml. 45 min. og 2 timer med hjælp fra os. Triller med barnevognen flere gange i løbet af sovetiden.
Formiddag: grød. Spiser 3/4 portion grød (beauvais, hirsegrød med æble) med mme i kop til. (Jeg har også jævnligt selv lavet hirsegrød eller majsgrød, men har bedst erfaring med grøden fra beauvais)
Eftermiddag: lidt amning/ gulerodsmos eller andet
Aftensmad: kartoffelmos med gulerod/grød
Ved puttetid: vælling ml. 100 - 150 ml.
Omkring midnat: vælling, ml. 50 og 150 ml.
Sover 3-4 gange om dagen. Vågner stort set altid efter 45 min. hvorefter vi om formiddagen og nogle gange om eftermiddagen kan få ham til at falde i søvn igen ved at gå med barnevognen.
Vi bor i et nyt parcelhuskvarter hvor, der desværre er meget byggelarm, som han ofte ikke kan sove fra. Har prøvet at putte ham inde i barnevogn hvilket gik rigtig fint i en uge (var ca. 5 mdr. og 1 uge) og derefter gik det ikke ret godt. Putter ham derfor ude igen.
Fra fødslen og indtil 1½ måned, havde han afføring flere gange dagligt, men derefter gik der oftest ml. 7-10 dage. Jeg hjalp ham ofte af med afføringen ved at massere ham omkring navlen, cykle med benene, smøre vaseline i endtarmsåbningen og presse benene op mod maven, hvilket hjalp. Da han begyndte med grød da han var 4½ måned, fik han sveskemos 1 gang dagligt og det hjalp ham delvist med at komme af med afføringen. Nu er han på movicol 1/4 brev om dagen og det hjælper rigtig fint.
Jeg vil meget gerne have dine råd til fremtidig kost og søvnrytme. Min mand vil også meget gerne have ham ind på sit eget værelse om natten.
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig..