Brev:
Sovevaner - 11 mdr.
5. august 2007
Alder:
11 mdr.
Sovevaner - 11 mdr.
Kære Helen
Så skriver jeg til dig igen, da jeg har brug for et godt råd omkring vores drengs sovevaner om aftenen.
Han er nu snart 11 1/2 måned og bliver ammet om aftenen, inden han skal i seng. Fra han var ca. 6-7 måneder begyndte han at blive ked af det, når vi gik ud af soveværelset, når han skulle sove, og vi har derfor fået vænnet os til, at en af os er hos ham, indtil han sover. Når han skal i seng, bliver han ammet, vi synger for ham og putter ham. Efter et kort stykke tid bliver han ked af det, og en af os er så hos ham - vi ligger ved siden af hans seng.
De fleste aftener går det fint, og vi bruger måske i gennemsnit ca. 1 time på at lægge ham (nogle dage lidt længere). Vi er begge indstillet på, at han snart skal lære at sove, men det er lige det med at få taget hul på det. Her til aften har vi brugt næsten 3 timer, og vi vil nu rigtig gerne hjælpe vores dreng til selv at falde i søvn om aftenen. Her til aften var han rigtig ked af det, og vi har heller ikke haft nogen aften.
Jeg skal starte med at arbejde næste mandag, så vi starter indkøring i hjemmedagpleje i morgen. Vi har været enige om, at vi så lige ville vente og se, hvordan det gik med indkøringen, før vi stopper med at være hos vores dreng, når han skal sove. Men i aften kørte det helt op i en spids, og derfor vil vi meget gerne ændre falde i søvn-situationen, men har brug for et godt råd til, hvordan vi skal gøre det. Vi er lidt bange for at udsætte vores søn for alt for mange nye ting på en gang - nu hvor han også skal starte på at blive passet.
Jeg tror, at jeg ikke havde mælk nok til ham her til aften, da jeg ammede han. Han blev ked af det og urolig. Efter et stykke tid gav jeg ham en flaske (ca. 120 ml). Han faldt hurtigt til ro og var ved at falde i søvn, men vågnede, da jeg ville lægge ham ned i sengen. Han faldt nogenlunde hurtigt til ro igen. Da jeg ville gå, vågnede han op og blev meget ked af det. Da jeg så blev i hans værelse, faldt han til ro igen.
Han sov ikke helt, og da jeg ville gå, blev han meget ked af det igen, og det gentog sig flere gange. Til sidst græd han på en måde, der virkede hysterisk, og det var meget svært for os at få ham til at falde til ro. Jeg tog ham med ind i vores soveværelse og ammede ham - han var meget ked af det, men faldt så i søvn.
Vi vil som sagt meget gerne ændre på, at vi skal være hos vores dreng, når han skal sove. Hvad vil du anbefale os at gøre, og hvordan skal vi gøre det i forhold til, at jeg snart starter på at arbejde, og vores dreng skal passes?
Jeg vil også lige høre dig, hvor meget vores dreng skal have at drikke om dagen. Han bliver ammet, når han skal sove, og derudover får han en flaske mælk (ca. 120 ml) om eftermiddagen. Han drikker vand og mælk af kop, men det er ikke så meget væske, han får på den måde. Jeg vil gerne stoppe med at amme i løbet af de næste par uger. Når jeg gør det, hvor meget flaske skal jeg så give?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlige hilsner
Anne