Svar: Sovevaner - 11 mdr.
5. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Anne
Det betyder rigtig meget for jeres dreng at vide at I er der og det lyder som om han endnu ikke helt har lært at I faktisk er lige ved siden af, men at han et eller andet sted stadig tror at han er forladt, når I går fra ham.
Hvordan oplever I ham om dagen? Har han også der rigtig svært ved at I forlader værelset han er i, græder han når I går osv. Det er altsammen tegn på at han har meget behov for at vide at I er der og ikke går fra ham.
En god måde at lære dette på er ved at gå til og fra, jeg kalder det se-til-metoden, hvor I putter ham, kærtegner ham blidt og så går ud af værelset, ikke længe, højst 3 minutter, for så at vende tilbage betrygge ham i at I stadig er der og så gå igen. Hele tiden vende tilbage, så han oplever at I er der også gå tilbage selvom han ikke protesterer og I kan høre at han ligger og pludrer lidt på værelset.
Hvis han ikke er klar til dette, rejser sig i sengen, strækker armene frem mod jer som 'tag mig op, tag mig med' så skal I naturligvis ikke gå fra ham.
Så kan det i stedet være en rigtig god idé at være i værelset, men ikke nødvendigvis sidde hos ham. Det er helt okay at sidde og holde ham i hånden og være der for ham i 15 minutter, men en time eller tre det er for meget for jer alle:o) Når det varer så længe så har jeres dreng også svært ved at slippe jer, holder sig ligesom på vagt for at registrere hver gang i bevæger jer, så han sover ikke godt på den måde. Han er ikke afslappet.
I stedet for at sidde hos ham kan I så tage strygetøjet med på værelset, stille jer og lave noget monotont arbejde, tale lidt til ham, "jeg er lige her, læg du dig ned igen" eller lignende, så han hører at I er der, men så I ikke sidder hos ham og så han lærer at falde i søvn alene (rent fysisk).
Vi må se hvordan det går med pasning, måske det hele ændrer sig der.
Med hensyn til flaske/amning så vil to gange dagligt normalt være nok og derudover må han drikke vand. Har du prøvet med en kildevandsflaske (med eller uden tut) det hjælper nogle gange til at drikke lidt mere, prøv også med en anden type kop og se om det kan gøre en forskel.
Ellers skal du se på hans urin. Hvis urinen er klar, så mangler han ikke væske, men hvis hans urin er gul, så har han behov for mere at drikke.
Når du stopper amningen så vil det være godt at du i stedet endten erstatter med vand af kop eller i stedet tilbyder flaske morgen og aften. Hvis du giver flaske 2 gange dagligt, så han når op på 400ml på den måde så er jernbehovet sikret her den sidste månedstid. Omkring 12 måneders alderen skal flaskerne jo netrappes og tilsidst fjernes.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig/jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske