Svar: Modermælkserstatning og klør sit øre
6. august 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med jer to
Dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste råd og nu føler jer bedre rustet til vuggestuestart:o)
De bedste til at se på ører og vurdere om der skal gøres noget i den forbindelse er ørelæger. Det er læger med specialuddannelse i øre, næse og hals og jeg synes I skal bestille en tid hos en ørelæge. Det kan I gøre direkte og behøver ikke henvisning. Der er ingen grund til at gå og være usikker på om der er noget, så er det bedre at få det tjekket en ekstra gang.
Med hensyn til modermælkserstatning, så vil det aldersmæssigt være relevant med 2 flasker dagligt. En morgen og en aften og man kan diskutere om det hos jer vil være en fordel at give en flaske sen aften inden I selv går i seng, f.eks. kl. 23 fordi jeres dreng sover på det tidspunkt og derfor så vil lappe det i sig i søvne. Om dagen har han interesse for alt muligt andet og gider det ikke rigtig mere og det er sådan set forståeligt nok.
Han bør få 400ml mme dagligt og så er hans jernbehov dækket. Da det ikke lyder som om han når op på dette, så vil det være nødvendigt at give ham jerntilskud ved siden af. Og han skal have fuld dosis jern hvis du ikke er sikker på at han får de 400ml. Mme i grøden om morgenen tæller også med i hans indtag. At han ikke gider drikke det af kop forstår jeg godt, her er det fint med vand.
Nu ved jeg jo ikke hvordan planen fra vuggestuen ser ud, men jeg tænker at en alderssvarende (9-10 mdr og frem) dagsplan hvad angår mad lyder mieget som den plan du allerede har. Mit forslag ville se således ud:
Morgen 7: Starter dagen med havregrød, hvis han ikke vil have flaske om morgenen mere, vand eller sødmælk af kop ved siden af. Evt. lidt frugtmos på grøden.
Formiddag 9.30: ½ banan, eller anden frisk frugt, vand af kop og puttes herefter til formiddagslur, sover 45 minutter.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg. Tilbehør af kogte ærter, majs, gulerod, evt. lidt rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, frikadelle (kød/fisk), kylling og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: En lille portion tykmælk, A38 eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop
Før aftensmad 16.30-17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være lidt agurk, lidt avokado, rød peberfrugt eller lignende
Aften 18: Familiemad som I andre spiser, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Vand eller sødmælk af kop. Evt en portion frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten med en flaske mme ca 20
Sen aften 23: Flaske med mme (denne fordi han ikke drikker mme om morgenen eller i løbet af dagen og fordi han måske vil acceptere den fordi han sover).
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Jeg ved at det er mange små måltider og mange børn vil slet ikke kunne kapere så meget i løbet af en dag og det er også helt okay. Men nu ved du hvordan man nogenlunde kan få plads til mellemmåltider på en dag.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske