Svar: Vuggestue start
6. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Dorthe
Jeg ved godt at dagligdagen skal fungere i en vuggestue og at det kan være svært hvis børnene sover på forskudte tider. Jeg tænker dog at det må være muligt at lave en blid overgang og at der vel er flere børn som har brug for en formiddagslur? I vuggestuerne modtager de jo børn helt ned til 6 måneder og rigtig mange som er mellem 6-12 måneder og de fleste i den alder vil have rigtig svært ved at klare sig uden en formiddagslur... jeg synes derfor du skal drøfte det med dem endnu engang, så Yasmina kan få en blid start.
At du ligefrem skulle være nødt til at droppe dit studie synes jeg lyder urimeligt:o)
Nu ved jeg ikke hvad tid du skal møde på studiet, men vil det ikke være muligt at du først afleverer hende kl. 9, så vil hun kunne sove nogenlunde længe om morgenen, få en god portion grød, når hun står op og vil så måske bedre kunne holde sig gående til klokken så er 12 og de skal puttes igen.
De dage hvor hun allerede nu sover meget sent, sover hun da ikke lidt længere om morgenen? Så du ligesom kunne udnytte dette til at få hende kørt ind i en anden rytme?
Jeg må dog sige at den rytme du beskriver lyder rigtig fin og helt alderssvarende og man skal jo passe på med at ødelægge noget som faktisk fungerer. De fleste børn er altså mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med en lur dagligt og der er ikke noget at sige til at hun falder omkuld om eftermiddagen og derfor ikke er til at få til at sove om aftenen.
Det er altid svært at indføre nye rutiner når det gælder sovevaner. Det var også svært da hun gik fra at sove 3 gange dagligt til kun at sove 2 gange dagligt. Når hun skal gå fra 2 til en lur kræver det tilvænning og det samme når hun på et tidspunkt når til helt at skulle droppe middagsluren - men der er heldigvis lidt tid til. Det går dog altid lettest, når det er barnet der viser tegn til at have dette behov:o)
Så mit umiddelbare råd er at I lige drøfter det med vuggestuen igen - netop fordi hun jo ikke kan være den eneste som har behov for to lure dagligt...
Håber I finder en løsning, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske