Brev:
Mad og udvikling
6. august 2007
Alder:
6 mdr.
Mad og udvikling
Hej Helen
Tusind tak for dit sidste svar, det har hjulpet os godt videre til Noahs 3. måltid. Noah er nu 6½ mdr. og trives på bedste vis.
Jeg har lige et par spørgsmål vedr. dagligdagen og hans mad, da vi er lige flyttet til en ny kommune og jeg pga. ferie ikke få besøg af SP før om 3 uger.
Dagen ser nogenlunde således ud:
05.30 Vågner og får lidt MME (ca, 100 ml)
07.30 Grød m. frugtmos og vand af kop
9.00 Flaske (150-170 ml ) og puttes til formiddagslur, Sover ca. 2 timer
12.00 Grøntsagsmos m. kød, nogle gange grød m. frugtmos og vand af kop
13.30 Flaske (ca. 150 ml.)
14.00 Puttes til eftermiddagslur. Sover ca. 1 time
15.30 Frugtmos og vand af kop
17.15 Grøntsagsmos m. kød og vand af kop
Mellem 19 og 19.30 Godnat ritual og flaske (ca. 240 ml)
Mellem 02.00 og 03.00 Vågner og får en flaske (ca. 200 ml)
Noah spiser rigtig godt af skemaden, bare grøden ikke er for tyk og grøntsagsmosen er uden klumper. Kødet glider godt ned nu, han skulle lige vende sig til den smag. Nogle dage synes jeg han kommer over de 750 ml MME i døgnet, gør det noget?
Hvordan og hvornår skal flaskerne om dagen erstattes af fast føde?
Hvordan introducerer vi bedst nye grøntsager til Noah? Jeg tænker her, det måske er bedst han får den nye slags et par dage, så han lige vender sig til smagen. Indtil videre har vi givet ham kartofler med gulerødder, blomkål, broccoli og squash. Men synes nu han skal smage andet også. Har en enkelt gang forsøgt med ærter, men det var ikke nogen succes.
Så har jeg et spørgsmål vedr. hans udvikling. Jeg har købt bogen 60 vidunderlige uger, som jeg virkelig har haft stor glæde af. Vi mærker tydeligt, når Noah tager sine tigerspring. Indtil videre har han været rigtig svær at ligge i seng og han står væsentlig senere op og det er i flere uger det står på. Vi kan blot kigge i bogen, så ved vi hvornår han atter bliver svær at ligge i seng. Kan vi på nogen måde hjælpe ham igennem det næste tigerspring, så han ikke mærker det nær så meget?
Under tigerspringet er det som om han er en helt anden dreng. Vi plejer at sige, vi har fået vores glade dreng tilbage, når han er igennem tigerspringet.
Det skal siges han er en meget nysgerrig dreng, som vil følge med i alt. Han elsker at komme ud og opleve, spjætter med både arme og ben, når han sidder i bæreselen.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Hilsen
Mette