Svar: Egen vilje
6. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Signe
Din lille dreng er snart et år og især i 1-3 års alderen sker der rigtig meget med hans udvikling.
Børn begynder allerede i 9-10 måneders alderen at vise egen vilje og selvstændighed, de lukker f.eks. munden for skeen og insisterer på at ville spise selv, de protesterer mod at få bleen på og vil ikke længere ligge på puslebordet osv. Og stille og roligt bliver de mere og mere selvstændige, viser mere egen vilje.
1-3 års alderen er en dejlig tid, men det er også rigtig hårdt nogle gange - både for børn og forældre. Det er den alder som man tidligere kaldte trodsalder. I den alder har børn en utrolig stor udforskningstrang, de undersøger verden omkring sig, men din dreng undersøger også dig og dine reaktioner på de ting han gør. Han skal lære at indgå i et samspil med andre personer, han skal i løbet af de næste år lære hvordan man opfører sig sammen med andre, han skal vide at der er visse regler og dermed også visse grænser. Derfor er der også et vist opdragelsesmæssigt aspekt.
Det bedste du kan gøre er at lytte til ham. Når han bliver vred, hvorfor bliver han så det. Du skal gennemtænke hvorfor du siger nej, nogle gange er det måske fordi du er træt og ikke rigtig orker det du fornemmer at han vil, andre gange siger du nej, fordi du ved at det kan være farligt for ham, det han er igang med osv.
En dag kan meget hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej og det er anstrengende for både forældre og barn. Prøv derfor at give alternativer og mød ham på den måde. "Nej du kan ikke få en is, men du kan få et stykke agurk" eller hvad det nu kan være.
Hvis du oplever at han bevidst slår ud efter dig fordi han er vred, så sig bestemt nej og sæt ham fra dig. Det er meget vigtigt at han her lærer at han gjorde noget som du ikke bryder dig om og man skal ikke slå. Det at sætte ham fra dig er en handling og når der følger en handling med så husker han det bedre.
Du skal naturligvis altid lige overveje situationen for når man ikke er mere end lige omkring et år, så kan et slag jo godt være ment som et kærtegn og så er det vigtigt at du ikke skælder ham ud - her er det jo et spørgsmål om ikke at kunne styre sin motorik.
Med hensyn til at kravle, så er det rigtigt at nogle børn springer kravlestadiet over - måske I forældre selv har gjort det?
Det er dog vigtigt at lære at kravle, da det at kunne krydskoordinere som kravlen jo er, er med til at sikre at de to hjernehalvdele arbejder sammen. Hvis han således helt springer kravlestadiet over, så er det bare vigtigt at I sørger for at han lærer det på et andet tidspunkt, at han lærer at springe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv. Og så er det helt okay:o)
Det er bestemt ikke alle børn som synes det er sjovt at køre i bil. Nogle børn bliver let køresyge, andre børn får det utrolig varmt, når de sidder i deres autostol og det er hårdt for dem.
I skal naturligvis sikre jer at autostolen passer til ham, at den ikke er for varm og at selerne ikke irriterer. Hvis man kører alene med ham i bilen, så er det naturligvis svært at underholde ham, men hvis det er muligt at nogen kan sidde ved siden af ham, så vil han nok synes det er rart. Så kan det være en god idé at give ham lidt at drikke og vise ham lidt legetøj eller lignende undervejs.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske