Svar: Koks i søvnen
6. august 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke og Hektor
Hektor er en stor og dejlig dreng, med en flot vægtøgning så det lyder som om at amningen er gået rigtig godt hos jer. Spørgsmålet er derfor om Hektors irritation ved brystet og manglende ro der, handler om at han er igang med at øge din mælkemænge yderligere eller om han derimod begynder at kunne bruge brystet lidt mindre og i stedet gerne vil interessere sig for verden...?
Børn har omkring 3 måneders alderen ofte det der hedder appetitspring, hvor de netop søger brystet hyppigt for at få mælkeproduktionen op. Dette ligger dog omkring de 12 uger og det har I jo passeret... Jeg tænker derfor at hans uro ved brystet hænger mere sammen med de ting der i øvrigt sker ved ham nu og det er måske også det der gør at han har så svært ved at sove, finde roen.
I vil sandsynligvis kunne se at han nu oplever rummet han er i, han er ikke kun interesseret i den tætte kontakt, men begynder at dreje hovedet og følge en person med øjnene som går forbi ham eller kommer ind i rummet I er i. Han reagerer på stemmer og lyd på en anden måde end tidligere, han pludrer meget mere selv og I vil måske kunne fornemme at han, hvis I er sammen med familie eller venner, reagerer på stemmer, latter og lignende som han ikke har hørt før. Han kan f.eks. blive ked af det og virke mere tryghedssøgende og pjevset end I tidligere har oplevet.
Alt dette hører den normale udvikling til. Nogle børn er enormt påvirkelige af disse ting og de har brug for hjælp til at samle sig og finde roen. Når de er små, så er slyngen en god idé, her får de den tætte kontakt og ligger ligesom i en hule der hjælper med at lukke lyde ude, men i takt med at de bliver større så skal man til at finde balancen imellem at tilfredsstille deres nysgerrighed og behov for at opleve verden og samtidig hjælpe dem med at finde roen, når de så skal sove og jeg tror det er der I er nu.
Hector har rigtig meget brug for at opleve og få stimuli. Det er både fysisk - han skal trille og bruge sin krop og I skal hjælpe ham med at bruge sig selv på denne måde. Han skal også se og opleve verden og det er helt okay at I har eleveret hans madras i barnevognen lidt så han kan ligge og kigge ud. Så motorisk og mental stimulation er vigtigt, så han opnår både fysisk og mental træthed.
Og så skal han have hjælp når han skal sove. Her skriver du "han kan ikke falde i søvn af sig selv i hans seng" og det er rigtigt, det kan han ikke og det skal han heller ikke med den alder han har. Da det er det nære han har behov for og da amningen fungerer så godt, så tænker jeg at du skal lægge dig med ham i hvert fald en gang om dagen i en periode.
Læg dig ind i dobbeltsengen for nedrullede gardiner og læg dig ned og am ham i søvn. Det hjælper ham med at lukke alt ude, når det er sovetid og når han sover så træk dig væk fra ham, sørg for at han ikke kan trille ned af sengen og lad ham så sove der.
Nu hvor det gode vejr er kommet så vil det også være en god idé at du gør det til en rutine at køre en tur med barnevognen hver dag. Start med at lade ham ligge og kigge lidt ud, han skal være godt mæt og på den måde putteklar, giv ham evt. en sutteklud ved ansigtet som en del af et putteritual og så se om han vil være i stand til at falde i søvn på denne måde. Hæng evt. et lille klæde op over kalechen, når I fornemmer at han har brug for hjælp til at koble fra, når der ikke skal mere stimulation til, men nu skal han sove.
Som sagt lyder han til at være en stor og dejlig dreng, som stortrives på mors mælk og derfor er det dejligt at du ammer. Nu ved jeg ikke hvor tit du ammer og hvordan det fungerer bedst for jer, men prøv om du kan få ham til at skifte ammestilling undervejs, så du f.eks. starter med at amme ham i den almindelige stilling og når han bliver urolig ved brystet, så lægger du til i tvillingestilling. Det at få et skift undervejs i amningen kan godt hjælpe på koncentrationen og samtidig stimulere og tømmer han også dit bryst på en lidt anden måde, hvis du skifter stilling.
Det at få ham til at holde koncentrationen ved amningen giver jer begge mere ro, også i forhold til at kunne sove bedre efterfølgende.
Han er endnu ikke så gammel, men jeg tænker at når I begynder med skemad, så vil dette også kunne være med til at gøre en forskel, bl.a. fordi det her vil give lidt mere faste tider for hvornår der ammes, puttes osv. og den struktur kan nogle gange hjælpe. Så på den måde arbejder tiden også lidt for jer:o) Hektor sover nemlig alderssvarende, når man ser på det samlede søvnindtag.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske