Brev:
Min datter spjætter med benene
6. august 2007
Alder:
4 mdr.
Min datter spjætter med benene
Hej Helen,
jeg har netop tilmeldt mig netsundhedsplejersken og glæder mig til at kunne tage fuldt ud del i den. Jeg har læst dine svar til andre med glæde!
Mit spørgsmål drejer sig naturligvis om vores datter som er knap 20 uger. hun er en skøn, glad og meget smilende pige. ydermere synes vi hun er super nem og hun græder heldigvis sjældent. vores egen sundhedsplejerske siger at hun stortrives! og det er jo fantastisk. hver dag priser vi os også lykkelige for at have fået sådan en skøn datter.
Ydermere er vores lille pige, som vejer ca 7,1 kg for 2 uger siden og 66 lang, en super nysgerrig pige. og det er jo skønt. dog fandt vi ret hurtigt ud af at dette også kan have sin bagside. bagside forstået sådan at når vi eks.vis er ude så er hun så glad og nem, men når vi kommer hjem kan hun rent kropsligt være så urolig at hun ikke kan finde ro og vi har nogen gange svært ved at hjælpe hende med det. hun spjætter med arme og ben og hun er tydeligvis utilfreds/træt. hun græder ikke rigtig men beklager sig ved eks.vis at klynke og give sig.
De første par måneder svøbte vi hende med god effekt hvor hun hurtigt faldt til ro og de sidste par måneder har vi kunne bære hende på armen med hovedet mod vores bryst til hun faldt til ro. derfor besluttede vi hurtigt at skærme hende også når vi var ude eller i selskab med andre. det kan eks.vis være at jeg går fra når jeg ammer og også bare lige går væk fra selskabet for at få ro et øjeblik. vi prøver også at lægge hende i barnevognen for at lege selv. og det er klart blevet bedre.
Dog ser vi også problemet herhjemme og det er ikke bare om aftenen. det kan også være om dagen. herhjemme kan vi nemlig også opleve at hun overstimuleret. så her forsøger vi også at fornemme hvornår vi skal lege sammen og hvornår hun skal lege selv eller bare være, hvis du forstår?. hvis hun eksvis ligger på gulvet v aktivitetstæppet, både i selskab med os eller alene, så går der ikke lang tid før hun begynder at spjætte i regelmæssig rytme med benene. og nogle gange så hårdt at jeg bliver bekymret for hendes små hæle. og jeg fornemmer også på hendes stemme at hun er utilfreds.
Nogen bliver jeg i tvivl om hun keder sig og andre gange så er det som om hun gør det når hun er træt. hvis hun får sutten så falder hun lidt til ro i kroppen. hun spjætter også i sengen og på puslebordet. og når vi tager hende op, hvor hun elsker at være så stopper de små ben med det samme.
Jeg tænker indimellem om det er normalt eller hun er hyperaktiv?!, kan det måles så tidligt på et barn? dog synes jeg jo hun er en meget harmonisk pige og jeg synes ikke der er andre signaler jeg kan hænge det op på.
Der er bare ikke andre børn i min mødregruppe der gør det. dog kun om aftenen ved sengetid hvor de kan være trætte.
Ellers kan jeg sige at lige pt. virker det som om hun vil være hos os hele tiden, det er som om hun ikke vil ligge alene særlig længe, hvor hun da hun var mindre sagtens kunne ligge alene noget tid og studere legetøjet eller bare være. nu elsker hun at sidde på skødet og også gerne med noget legetøj, eller alt andet hun kan få fat i ;-)
Jeg ammer hende fuldt og har gjort det hele tiden. og jeg har i øvrigt også et spørgsmål vedr. dette. hvis og i så fald jeg pludselig løber tør, er netop sket i dag og vi måtte ud og købe erstatning. vi fik dog ikke brug for det da vores datter nu er faldet i søvn. så jeg håber at rigeligt med væske og ammete kan hjælpe lige nu. er dog blevet i tvivl om vi kan give hende det vi har købt hvis vi ender ud i det.
Vi har købt NAN H.A. 1, hypoallergen. vi købte denne da min kæreste har allergi i hans familie og jeg mener at vi i så fald skal give hende erstatning med mindst risiko for at udvikle allergi. kan du sige om det ok?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Andrea