Svar: Min datter spjætter med benene
6. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Andrea
Tillykke med jeres dejlige pige og velkommen til:o) Dejligt at høre at du har kunne bruge nogle af de svar jeg har givet til andre brugere:o)
Når jeg læser beskrivelsen af din datter, så tænker jeg at hun lyder til at være en rigtig dejlig og meget dygtig lille pige, som er rigtig godt igang med en sund og normal udvikling. Der er ikke noget af det du skriver, som lyder unormalt eller bekymrende og selvom mødregruppe er gode, så er det nogle gange ulempen at man kommer til at sammenligne børn:o) For børn er forskellige og børn bruger også deres krop forskelligt.
Der er nogle børn som er fysisk meget aktive, armen og ben står ikke stille, det kører simpelthen på dem hele tiden. Andre børn ligger stille og studerer med meget rolige bevægelser og sådan må det gerne være.
Da jeres datter motorisk er så aktiv, så vil det være rigtig godt at I laver nogle bevægelege med hende.
- Hold let om hendes underben og lav cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at bruge sine ben
- Grib om hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje
- Tag fat om hendes lægge og høj knæ og hofte. Lad hendes underkrop rulle fra side til side
- Hjælp hende med at dreje om på siden, ved at lade hende række efter legetøj, som hun synes er interessant.
- Læg hende fortsat så meget på maven som muligt
- Lad hende hoppe på jeres skød, hvor I holder hende rundt om livet med jeres hænder (ikke noget med hoppegynge, kun hos jer)
- Hjælp hende med at få fat i sine tæer, når hun ligger på ryggen
Syng også sange med fagter, hvor I bruger jeres hænder og fingre, hun vil elske det, kigge efter hvad i gør og forsøge at gøre det samme netop fordi hun er så motorisk som hun er.
Det er meget meget fint det du beskriver omkring måden I forsøger at skærme hende på når I er ude og det er rigtig godt at I også giver hende lidt pauser hjemme, hvor hun får lov til at ligge lidt for sig selv, - hun behøver ikke underholdning hele tiden:o) Men det er som du skriver med at finde en balance hvor hun både stimuleres motorisk og mentalt og samtidig heller ikke overstimuleres. Hun har dog en alder nu, hvor hun har brug for også at opleve rigtig meget og hun skal ikke skærmes på samme måde som tidligere. Nu vil hun op, hun vil opleve verden.
Med hensyn til allergi, så er det sådan at hvis det kun er din mands familie der har allergi, så er jeres datter ikke i risikogruppe for at udvikle dette. Hvis din mand har allergi, havde børneeksem som barn eller f.eks. har haft astma (eller hvis du har det) så er jeres datter disponeret.
I den forbindelse anbefaler man fuld amning de første 4 måneder og hvis amning ikke er muligt givet de specielle erstatninger nutramigen eller profylac, som købes på apoteket. Efter 4 måneder kan barnet ernæres fuldt ligesom alle andre børn og kan derfor godt få almindelig modermælkserstatning, med mindre der er tale om at barnet har mælkeallergi.
Nan H.A 1 er en rigtig god erstatning. Den er fuldgyldig og børnene kan ofte godt lide smagen af den. Den kan du roligt give din datter, hvis du oplever at have behov for at supplere din amning med mme.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske